De vraag
Mijn schoonmoeder gedraagt zich als slachtoffer
Beste Jolet,
Mijn schoonmoeder is een lieve moeder en oma. Maar ze schiet snel in de slachtofferrol. Haar vader gooide haar als meisje eens het zwembad in; daardoor leerde ze nooit zwemmen. Ze maakte als passagier een auto-ongeluk mee, met alleen blikschade; ze heeft nooit leren autorijden. Er was ooit iets naars met een kat; ze ‘kan niet’ bij ons binnenkomen als we een kat nemen. Haar man en zoon houden dit gedrag in stand – mijn schoonvader rijdt haar dagelijks naar haar werk!
Zelf ben ik grootgebracht met ‘Als je van het paard valt, klim je er gewoon weer op.’ Mijn moeder werd op haar 38ste weduwe met zes kinderen; ze heeft er keihard aan gewerkt dat die goed terechtkwamen. Op mijn 22ste had ik een baan, een eigen huis en een auto. Ik kan geen greintje respect opbrengen voor het gedrag van mijn schoonmoeder. Het irriteert me enorm.

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
Antwoord van Jolet Plomp:
Deze rolverdeling tussen moeder, vader en zoon zult u niet kunnen veranderen. Al gaat uw man er nu misschien wel over nadenken. Uw opmerkingen zullen alleen invloed hebben als ze aardig zijn. ‘Wat jammer dat ze bang is voor de kat, hoe kunnen we haar helpen om toch hier te komen?’ is een betere invalshoek dan ‘Ik weiger mee te doen met dit zielige gedoe.’
Oefen in meegevoel; lijkt het u niet vreselijk om je zó machteloos en afhankelijk te voelen? Ik denk dat uw irritatie zo sterk is uit loyaliteit aan uw moeder en omdat u zelf altijd flink was. Die emoties komen uit uw eigen jeugd; uw schoonmoeder kan hier niets aan doen. Toevallig is uw levenshouding recht tegenovergesteld aan de hare – u: ‘Ik moet alles kunnen’ en zij: ‘Ik kan niks’. Vermoedelijk is uw schoonmoeder echt zwakker dan anderen. Wees blij met uw wilskracht, uw man houdt er vast ook van.