De vraag
Mijn vriend kiest geen partij tussen mij en mijn schoonmoeder
Beste Joris,
Ik zou graag advies willen over de driehoeksrelatie tussen mijn vriend, zijn moeder en mezelf. Zijn moeder heeft haar oordeel over mij klaar en beschuldigt me van nare dingen. Mijn vriend verzekert mij dat ik niets verkeerd heb gedaan, maar dat zijn moeder (zonder te weten wat er daadwerkelijk speelde) conclusies trekt en daar niet van afwijkt.
Ze wil niets horen, staat niet open om te praten of om haar iets aan de situatie te veranderen. Ik ben niet welkom in haar huis, er is geen contact en ze wil niets met ons leven te maken hebben. Zo wil ze bijvoorbeeld niet bij belangrijke gebeurtenissen als een huwelijk of geboorte zijn. Mijn vriend blijft welkom bij haar maar dat is het dan ook.
Mijn vriend verdeelt zijn tijd tussen zijn moeder en mij, en staat altijd klaar voor zijn moeder als nodig. Ik weet dat hij zijn best doet, maar ik voel me soms toch achtergesteld. Ik vraag hem om meer samen te zijn en mee te kunnen naar familie.
Ik zou graag zien dat hij tegenover zijn moeder en familie laat zien dat ik bij hem hoor, dat we samen zijn. Maar vast staat dat ik hem wil blijven steunen om zijn relatie met zijn moeder zo goed als mogelijk te houden. Ze is de enige ouder die hij nog heeft en dat vind ik erg belangrijk.
Vraag ik teveel? En moet ik accepteren dat het nou eenmaal zo is of mag ik meer van hem vragen?
Groeten van Eva

Het advies
Beste Eva,
Dit is een heel moeilijk probleem, dat helaas vaak voor komt. Jouw partner en jij hebben beide te maken met een moeilijk dilemma. Jouw partner wil de relatie met zijn moeder niet op het spel zetten, maar kiest ook voor jou. Jij wil jouw partner niet dwingen te kiezen, maar je wil ook niet buiten zijn familie gesloten worden. Je vraagt me of je te veel vraagt en of je bepaalde dingen moet accepteren.
Het is niet aan mij om te vertellen wat jij precies van jouw partner mag verwachten. Uiteindelijk moet je zelf die keuze maken. Dit zijn meer morele of ethische vragen. De psychologie geeft daar geen antwoorden op en ze raken ook niet aan mijn expertise als deskundige op het gebied van macht. Ik kan je wel aanraden om contact te zoeken, bijvoorbeeld met andere mensen met gelijkende problemen.
Probeer dit soort problemen vooral niet op te kroppen. Als het heel erg problematisch is, zou je ook kunnen overwegen contact te zoeken met een professional, bijvoorbeeld een therapeut.
Met vriendelijke groet,
Joris Lammers