De vraag
‘Ik ben verstoten door mijn zussen’
Mijn zussen hebben het contact met mij verbroken. Zelfs op Facebook en Whatsapp ben ik geblokkeerd en hun kinderen mogen niet meer bij mij langskomen. Ik ben anders dan zij, als bewust alleenstaande zonder kinderen. Ik reis veel en heb gestudeerd. Maar ik heb altijd interesse getoond in hun levens. Hoe ga ik hiermee om?

Het advies
Expert
Gerrie Reijersen van Buuren
Familie en relaties
Er kunnen verschillende redenen zijn voor zo’n breuk. Vaak willen dochters graag voor hun ouders een bepaald soort dochter zijn. Als een andere zus niet aan dat beeld voldoet, accepteren ze dat niet ‘voor de ouders’. Of misschien kost het contact met jou je zussen veel omdat ze zich eigenlijk ook hadden willen ontwikkelen? Als ze jou niet zien, worden ze daar ook niet aan herinnerd. Het kan ook zijn dat je te maken hebt met het principe van de zondebok. Doordat jij dat bent, kunnen de anderen zich een eenheid voelen.
Wat te doen? Blijf jezelf. Ook al is wat ze doen heel pijnlijk, neem het hun niet kwalijk. Het is niet persoonlijk bedoeld. ‘Pak’ hen niet terug. Blijf verbinding zoeken vanuit wie je bent. Wees benieuwd en deel wat je raakt. Op die manier valideer je jezelf, dus je erkent voor jezelf dat je van waarde bent, zonder dat de anderen dat hoeven te erkennen. Verwacht niets terug. Zo houd je de weg open voor momenten waarop contact noodzakelijk is. En wie weet wat je in de toekomst nog voor je neefjes en nichtjes kunt betekenen. Omdat jij betrouwbaar en jezelf bent. //