De vraag
Mijn moeder trekt mijn zus voor
Mijn moeder geeft openlijk toe dat ze een betere band heeft met mijn zus dan met mij. Ze gaan samen op reis en samen eten zonder mij uit te nodigen. Ik heb dit een plaats proberen te geven, ook met hulp van een psycholoog, maar ik blijf het wrang vinden. Ik heb zelf kinderen en zou een van hen nooit zo’n gevoel willen geven.

Het advies
Expert
Gerrie Reijersen van Buuren
Familie en relaties
De kunst van ouderschap is dat je ieder kind ziet voor wie het is en het geeft wat het nodig heeft om zich tot een zelfstandig individu te ontwikkelen. Dat betekent per kind een andere stijl van opvoeden. Het zou kunnen dat uw moeder zelf als kind niet heeft ervaren dat zij werd gezien, en dat het haar daarom niet lukt om dit wel aan al haar eigen kinderen te geven.
Vaak lukt het beter bij het kind waarmee de moeder veel gemeen heeft. In dit geval is dat waarschijnlijk uw zus. Dat betekent niet dat zij geen liefde voelt voor u, alleen kost het haar moeite om de connectie te maken. Dit kan elke moeder overkomen. U denkt dat het aan u ligt, maar dat is een verkeerde conclusie. Neem daar dus afstand van.
Wel kunt u ervoor kiezen de relatie met uw moeder in te vullen op een manier die bij u beiden past. Zijn er activiteiten die u allebei leuk vindt, zoals naar de film, het museum of koffiedrinken op een terras? Misschien kunt u die dan samen gaan doen. Daarnaast mag u best rouwen om wat u had gewild, maar niet hebt gekregen.