De vraag
De zorg voor onze ouders leidt tot ruzie
Bij de verhuizing van mijn hulpbehoevende ouders naar een zorgwoning hebben mijn broer en zijn vrouw slechts twee dagen geholpen. Toen het na vier weken klaar was, escaleerde het tussen mij en mijn schoonzus toen ik daarover mijn ergernis uitte. Sindsdien laten mijn broer en zijn vrouw niets meer horen, ook niet aan mijn ouders. Die lijden hier erg onder. Ik wens zelf geen contact meer met mijn schoonzus, maar wil wel graag de relatie tussen mijn broer en mijn ouders herstellen.

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
Ik begrijp dat u uit uw slof schoot; u was vast heel moe. Toch is de enige oplossing dat u excuus aanbiedt voor uw aandeel in de ruzie. Schrijf hierover een weloverwogen mail en laat weten dat u de relatie tussen uw broer en uw ouders wilt herstellen. Richt uw ergernis niet te veel op uw schoonzus. Spreek vooral uw broer aan en vraag hem zijn ouders op te zoeken.
Het gebeurt vaak dat niet alle kinderen evenveel tijd en aandacht geven aan hun ouders. Daar is niet veel aan te doen. Misschien helpt het als uw ouders hem zelf af en toe om een dienst vragen. Het kan verleidelijk zijn om bij uw ouders te mopperen op uw broer en schoonzus – doe dat liever niet, het zal hen kwetsen.
Waak intussen zelf voor overbelasting. Zoek mensen en instanties die uw ouders kunnen helpen en gun uzelf meer rust en ontspanning. Dan kunt u er beter tegen.