De vraag
Mijn moeder jaagt thuiszorgers weg
Mijn moeder leeft al haar hele leven in een eigen wereldje, ze is sociaal onaangepast en heeft wanen. Vermoedelijk heeft ze een vorm van schizofrenie; ze wilde zich nooit laten onderzoeken. Nu ze oud en ziek is, heeft ze permanent thuiszorg nodig. Maar ze meent dat die mensen van haar stelen – haar onderbroeken bijvoorbeeld. Ze heeft al een aantal thuiszorgers weggejaagd. Discussiëren helpt niet, dan raakt ze nog meer overstuur. Mijn zus en ik zijn radeloos: onze moeder is diep ongelukkig omdat ze niemand vertrouwt, en zonder hulp kan ze niet.

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
Ik vind het verschrikkelijk om te zeggen, maar misschien bestaat hiervoor geen goede oplossing. Uw moeder hoort tot de ‘zorgmijders’, mensen die slecht zorg kunnen accepteren en die daardoor niet de hulp krijgen die normaal is. Er zijn wel ‘bemoeizorg-teams’ die zich hierop toeleggen, professionals die het helpen van iemand als uw moeder zien als een uitdaging: ze proberen haar speciale ‘gebruiksaanwijzing’ te leren kennen. U kunt proberen deze mensen te zoeken, bijvoorbeeld bij een alternatieve thuiszorginstelling.
Maar wie het ook doet – om uw moeder in balans te houden is het wellicht onvermijdelijk dat ze minder hulp krijgt dan u zou willen, bijvoorbeeld dat zij niet dagelijks wordt gewassen. Het zal heel zwaar zijn voor u en uw zus om dat te accepteren.
Rond uw moeder zal er vermoedelijk altijd enige chaos zijn die u niet kunt wegnemen. Zorg dat u hieraan niet ten onder gaat. Bekijk wat u kunt doen zonder dat u overbelast raakt en uw eigen leven in de knel komt. Zoek steun bij de huisarts en de ggz-hulpverleners die uw moeder kennen. Er is een site voor naasten van mensen met schizofrenie: ypsilon.org.