De vraag
Nooit moederliefde gehad
Ik ben een man van 42; ik ben geadopteerd en daardoor heb ik geen moederliefde mogen ontvangen. Daar heb ik tot op de dag van vandaag moeite mee.

Het advies
Expert
Gerrie Reijersen van Buuren
Familie en relaties
Soms staan moeders hun kinderen af met de beste bedoelingen, ook al zijn die vaak voor anderen niet logisch of te begrijpen. Uw pijn is legitiem. U had recht op moederliefde. Mannen hebben dat zeer nodig om een goede partner en vader te kunnen worden, en om een intieme relatie te kunnen aangaan en te blijven onderhouden.
U schrijft niet over een pleegmoeder of een andere moederfiguur die u als een vervangmoeder liefde heeft gegeven. Ik weet ook niet of u zichzelf heeft toegestaan te rouwen om dit grote verlies. Rouwen is belangrijk om vervolgens het lot te (ver)dragen; het is de eerste stap op weg naar heling.
Een volgende stap is ervoor kiezen uw leven in te vullen zoals u dat wilt. U bent 42, en u bent meer dan een geadopteerde man die moederliefde heeft moeten missen. Zoek mensen die u kunnen helpen om, ondanks de schade in uw ziel, toch uw leven in te vullen met wie u nog meer bent.
Een extra tip: ga uzelf anders verbinden met uw moeder. Dat wil zeggen dat u kiest hoe u met haar omgaat, hoe u zich haar herinnert, hoe u over haar praat. //