De vraag
Hij wil geen zorg van vreemde mensen
Mijn schoonvader (96) heeft veel zorg nodig. Mijn partner en ik doen met liefde zijn boodschappen en huishouden, maar dat wordt mij – in combinatie met mijn eigen gezin en werk – soms echt te veel. Hij wil per se geen vreemde mensen in huis en weigert stellig thuiszorg of huishoudelijke hulp. Daardoor moeten wij er elke dag naartoe. Mijn man gaat niet tegen zijn vader in, dat heeft hij nooit gedaan. Hoe kan ik mijn grenzen aangeven?

Het advies
Expert
Gerrie Reijersen van Buuren
Familie en relaties
Over het algemeen willen oudere mensen hun kinderen niet tot last zijn. Vaak is het zo dat als volwassen kinderen duidelijk aangeven dat iets hun te veel is, of dat zij denken dat professionals betere zorg kunnen bieden – zoals bij dementie, incontinentie of het toedienen van medicijnen – ouders daar wel voor openstaan.
Maar jouw schoonvader is aan het eind van zijn leven en zoekt naar zijn manier om daarmee om te gaan. Geen vreemden in huis past daar voor hem bij. Dat kan veranderen naarmate het proces zich verder ontwikkelt en hij gaat beseffen dat dit niet vol te houden is. Het kan ook veranderen als jullie bespreekbaar maken dat wat je schoonvader vraagt voor jullie niet meer te geven is. Maar dat is niet jouw taak.
Je doet er verstandig aan om de verantwoordelijkheid voor de zorg die je schoonvader nodig heeft bij zijn zoon, jouw partner, te laten. Zij kennen elkaar levenslang en dit is het laatste stukje van hun relatie. Wat deze zoon zijn vader nog wil geven en hoe hij er nog voor hem wil zijn – ook als dat hem veel kost – is iets tussen deze twee mannen. Probeer er niets van te vinden hoe zij het samen doen.
Wat je wel kunt doen is samen met je man bespreken hoe jij er voor hem kunt zijn en wat je wel en niet kunt doen om hem in deze laatste fase van zijn vaders leven te helpen. Geef aan wat je eigen onmogelijkheden zijn. Stel samen met je man prioriteiten op door keuzes te maken die jullie verbinden – in plaats van uit elkaar drijven – voor nu en de toekomst.
Onderzoek ook bij jezelf wat je kunt geven aan je schoonvader. Het kan helpen als je daarbij nagaat hoe het tussen jullie was vanaf dat je hem leerde kennen. Wat heeft hij voor je betekend of gedaan? Heeft hij een bepaalde verdienste opgebouwd waardoor jij nu voor hem kiest en je prioriteiten een poosje verlegt? Wat kun je zelf in je eigen leven doen of laten om daardoor geen burn-out te krijgen?
Door goed, maar op een manier die voor jullie passend is, voor je (schoon)vader te zorgen, leef je jullie eigen kinderen bovendien voor hoe met oude ouders om te gaan. Want op een dag zit jij in dat schuitje.