De vraag
Kan ik mijn schoonmoeder
verbieden te rijden?
Het rijbewijs van mijn schoonmoeder is ingetrokken vanwege een medische conditie die ze zelf ontkent. Wij willen niet meer dat ze rijdt, maar ze trekt zich daar niets van aan. Ook anderen konden haar niet overtuigen. Ze dreigt het contact te verbreken als we haar hierop blijven aanspreken. Mijn man wil contact houden met zijn moeder, maar ik wil stellig blijven en haar weigeren als ze met de auto naar ons toe komt. Hoe kan ik mijn man het beste steunen? En hoe zorg ik ervoor dat ik geen hekel aan mijn schoonmoeder krijg?

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
Het druist misschien tegen uw gevoel in, maar u kunt beginnen met uw schoonmoeder te helpen door bezwaar te maken tegen de intrekking van het rijbewijs. Zo neemt u haar serieus. Misschien is er een herkeuring mogelijk? Als ze er haar rijbewijs niet mee terugkrijgt, geeft zo’n bezwaarprocedure haar misschien wel meer inzicht in haar medische beperkingen.
Ik vind het wijs dat u inziet dat uw man de voornaamste rol moet spelen. Steun hem door mee te denken. Kan uw schoonmoeder haar achteruitgang niet accepteren? Wil ze haar zoon geen last bezorgen? Is ze allergisch voor de bemoeizucht van instanties? Heeft ze moeite met afhankelijkheid? Is ze bang om te vereenzamen? Beseft ze niet hoe hoog de boete is als ze gepakt wordt? Een beter begrip helpt om de relatie goed te houden en de aanpak te kiezen die de meeste kans maakt.
Als ze haar zoon geen last wil bezorgen, helpt het niet als uw man aanbiedt zijn moeder rond te rijden. Beter is het dan om een vaste taxidienst te regelen in haar eigen buurt: een commerciële taxi of een welwillende buurman. Als verzet tegen instanties haar drijft, dan vindt ze het wellicht prettig te merken dat er ook instanties zijn die haar van goedkoop vervoer kunnen voorzien. Weer anderen zijn te overtuigen met het argument ‘het is je recht; je hebt je hele leven belasting betaald voor deze voorziening’. Het werkt wellicht goed als uw schoonmoeder drie alternatieven krijgt voorgelegd en daaruit zelf kan kiezen.
Op Facebook adviseerden lezers de huisarts, een politieagent of een dominee in te schakelen om haar te overtuigen. Drastischer adviezen waren het afpakken of ‘zoek maken’ van de autosleutels of het ‘stelen’ van de auto (in overleg met de politie). Het is duidelijk: veel mensen tobben met riskant rijgedrag van een ouder.  Ik raad u af te dreigen het contact te verbreken. Uw zorgen zullen niet stoppen als u uw schoonmoeder niet meer ziet, integendeel. Het argument ‘wij maken ons grote zorgen over je’ werkt op den duur beter dan ‘ik wil het niet hebben’. Geef haar op andere terreinen dan het autorijden wat meer haar zin; misschien wordt ze coöperatiever als ze merkt dat u haar stem nog steeds serieus neemt. Het is voor alle senioren erg belangrijk om zelf de regie te houden.
Advies van een lezer op Facebook:
‘Bij onze dementerende tante hebben we de huisarts ingeschakeld, daar had tante ontzag voor. Ze maakte wel ruzie met hem, maar daar gaf de arts niets om. Op deze manier werd de boodschap helder overgebracht en wij, de mantelzorgers, bleven “buiten schot” en konden samen met tante op zoek naar een waardig alternatief: de taxi. Dat hebben we ook gedaan toen het gas afgesloten moest worden en toen ze niet meer zelf haar medicijnen kon innemen. Tante vond die huisarts zo’n lieve jongen… Wij ook!’
José Bisschops-Rovers