De vraag
Ik wil wél een tweede kind
Ik wil graag een tweede kind, maar mijn man niet. Hij is zelf enig kind en omdat hij daar tevreden mee is, vindt hij een tweede niet nodig. Hij vreest de risico’s van een zwangerschap en de drukte van twee kinderen; hij ziet ook financiële voordelen aan een klein gezin. Zelf heb ik een broer en dat waardeer ik zeer. Een tweede kind zou gezellig zijn en mijn dochter heeft voor altijd een maatje. Hoe komen we hieruit?

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
Uit onderzoek blijkt dat enig kinderen niet minder gelukkig of succesvol zijn dan kinderen uit grotere gezinnen. En elk voordeel kan ook een nadeel zijn – lang niet alle broers en zussen zijn bijvoorbeeld maatjes voor het leven. Het gaat er dus om waar u allebei het meest gelukkig van wordt.
Als u daar samen over doorpraat, sta er dan ook bij stil op welke manier de nadelen van elke optie kunnen worden opgevangen. Zo kan een enig kind maatjes worden met neven en nichten.
En vraag uw man eens hoe hij zich nu voelt: vindt hij zijn leven misschien al te druk, of heeft hij financiële zorgen voor de toekomst? Wat zou hem daarbij kunnen helpen?