De vraag
Kies ik voor mijn vriend of voor mijn kinderwens?
Mijn vriend (48) en ik (28) zijn al vier jaar gelukkig. Hij heeft al twee kinderen van 11 en 17; samen hebben we ook een kinderwens. Al een tijdje lukt het ons niet om zwanger te worden. Ook heb ik moeite met ons leeftijdsverschil; wat betekent dat over twintig jaar? Eigenlijk vind ik dat een man boven de 50 te oud is om nog een kind te krijgen. Mijn vriend heeft er geen moeite mee. Ik sta voor een dilemma: óf voor de liefde bij hem blijven, mijn kinderwens laten varen en het leeftijdsverschil accepteren, óf uit elkaar gaan met het oog op mijn toekomst als moeder – maar misschien ben ik zelf onvruchtbaar.

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
Het valt me op dat u niet aarzelt over uw kinderwens, noch over uw liefde. Ook uw gedrag wijst in die richting, u bent immers al bezig om zwanger te worden. Bent u bang dat het aan uw man ligt dat u nog niet zwanger bent? Dan zou ik dat eerst laten uitzoeken. Als uw vriend vruchtbaar is, is er geen conflict tussen uw kinderwens en uw liefde.
Ja, hij zal een oude vader zijn; over de voor- en nadelen daarvan valt veel te speculeren, maar niemand kan weten hoe dit in uw geval zal uitpakken. Het gaat erom dat u het vertrouwen heeft dat u samen problemen kunnen trotseren, ook als die voortkomen uit het leeftijdsverschil.