De vraag
Overvol huis door zijn verzamelzucht
Beste Jolet,
Ik vermoed dat mijn man lijdt aan verzamelzucht. Hij doet geregeld onnodige aankopen. Enkele kamers in huis zijn onbegaanbaar geworden door zijn bezittingen. Hij kan niets weggooien. Ik word er mismoedig van; zijn verzamelzucht belast onze relatie. Hoe kan ik hem laten inzien dat hij een probleem heeft, zodat hij zich hiermee wil laten helpen?

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
Antwoord van Jolet Plomp:
Als uw man inderdaad lijdt aan verzamelzucht, dan kunt u hem alleen helpen als hij het zelf inziet en ervan af wil. De meeste hamsteraars beleven hun verzamelzucht echter niet als een probleem. Het zal pas een probleem voor hem worden als u het niet langer tolereert. Begin dus met een serieus gesprek waarin u grenzen stelt aan zijn koopgedrag en aan de ruimte die zijn spullen in huis innemen.
U denkt misschien: als die kamers eenmaal leeg zijn komt het wel goed. Dat is helaas niet zo. Er zal pas een einde komen aan dit gedrag als uw man van zijn obsessie af is. Naar die obsessie moet dus alle aandacht uitgaan. Laat dan desnoods die spullen nog maar even liggen. Het zal helpen als uw man hulp krijgt van een professionele ‘organizer’; zie nbpo.nl. Deze mensen kunnen goed omgaan met de emoties die horen bij verzamelzucht en ze bieden ook praktische hulp bij het opruimen.
Vriendelijke groet,
Jolet Plomp