De vraag
Ergernissen
Beste Adrienne,
Hoe komt het dat je ergernis ten opzichte van de ander steeds groter wordt in een relatie, en dat je je ook aan álles gaat ergeren? Wat doe je daar aan?

Het advies
Beste,
Gefeliciteerd: je hebt een gedragspatroon ontdekt, en wel je eigen gedragspatroon! Dit is de eerste stap om iets te veranderen. Het is niet onvermijdelijk om steeds meer geïrriteerd te raken door je partner. Bij veel mensen gebeurt het niet, en dat is niet omdat hun partners minder irritant zijn dan die van jou. Zij ergeren zich niet, omdat ze zich niet concentreren op het negatieve. Ik heb een tip voor je. Als je je ergert aan een gewoonte van je geliefde, roep jezelf dan een halt toe en bedenk: 'Hier gá ik weer! Het is míjn gewoonte, dat ik steeds geïrriteerd raak.' Concentreer je daarna meteen op iets wat je juist leuk vindt aan je partner.
Het zou goed zijn om eens na te denken over de vraag waarom je steeds in deze gewoonte vervalt. Ben je misschien nog niet klaar voor een langere relatie, en probeer je redenen te vinden om je eruit los te maken? Maakt intimiteit je bang? Heb je zelf misschien een hoop gewoontes die je irritant vindt? Hoe beter je kunt omgaan met de dingen die niet perfect zijn aan jezelf, hoe beter je de imperfecties van anderen kunt tolereren.
Adrienne Burgess