De vraag
Mijn zus doet onaardig tegen haar man
Beste Irene,
Mijn zus doet vaak onaardig tegen haar man. Ze wil dat de dingen precies zo gaan als zij wil. Hij is een beetje onhandig, vergeet dingen, soms gaan de kinderen zonder broodtrommeltje naar school. Maar hij is wel een lieverd. Laatst waren we samen een weekend weg en ik werd er echt naar van zoals ze tegen hem kijft.
Mijn zwager laat alles over zich heen komen. Hij zegt bijna nooit dat hij het vervelend vindt als ze zo tegen hem praat. Maar ik zie aan zijn gezicht wel dat hij zich ergert. Ik wil dan voor mijn zwager opkomen, maar mijn zus kan niet zo goed tegen kritiek, dan wordt ze gemeen tegen mij en daar heb ik ook geen zin in. Er is een ongeschreven regel dat je je niet bemoeit met de relaties van je broers en zussen.
Het is zelfs nu zo ver gekomen dat ik liever niet wil dat haar man mee gaat als we ergens heen gaan, om te voorkomen dat ik weer geconfronteerd wordt met haar onaardige gedrag. Maar dan is hij nog meer de dupe.
Tegen mij doet mijn zus niet onaardig, we zijn goede vriendinnen. Mijn vader, mijn andere zus en mijn schoonzus hebben ook last van haar gedrag, maar ook zij durven er niets van te zeggen.
Hoe kan ik dit het beste aanpakken?
Vriendelijke groet,
Margriet

Het advies
Beste Margriet,
Wat een lastige situatie zit je in. Ik kan me goed voorstellen dat je er iets aan wilt doen.
Er is niets zo vervelend je zo onmachtig te voelen..
Kun je met je zwager hierover praten? Heb je dat al wel eens geprobeerd? Het is uiteindelijk zijn proces…Ook als jij voor hem opkomt, zal hij het zelf moeten leren.
Mocht je het toch met je zus willen bespreken, kijk dan goed uit hoe je je zinnen formuleert.
De zin: ‘Jij doet altijd zo onaardig tegen je man.’ voelt als kritiek en zal ze moeilijk kunnen horen. Als je daarentegen zegt:
‘Ik merk dat ik het moeilijk vind, als je op zo’n manier tegen je man praat.’ Of ‘Ik vind het pijnlijk om te zien hoe jullie met elkaar omgaan.’ kan ze (hopelijk..) beter horen.
Probeer niet teveel uit te wijden over de inhoud (hoe ze tegen haar man praat), hou het zoveel mogelijk op gevoelsniveau. Herhaal je zin gewoon een paar keer, als ze in het verweer gaat. Het is jouw gevoel, daar kan niemand over in discussie gaan. Hou het gesprek kort, je hebt maar één boodschap aan haar te vertellen. Daar mag ze over na gaan denken.
Ik wens je veel succes!!
Hartelijke groet, Irene