De vraag
Geen seks meer willen – hoe vertel ik m’n man dat?
Alleen in de beginperiode van een relatie heb ik behoefte aan seks. Niet dat ik dan geniet van de seks – dat kan ik namelijk überhaupt niet. Wel kan ik genieten van de spanning in de beginperiode van het veroveren. Maar zodra de relatie een feit is ontloop ik seks. Ik voel dan zo duidelijk dat ik geen seks meer wil. Ik vind het helemaal niet fijn dat iemand zo dicht in mijn aura zit.
Ik vind het vervelend dat ik als vrouw de ‘macht’ heb om ‘nee’ te zeggen, zo ervaar ik het tenminste. Ik vind het vervelend om initiatief te ‘moeten’ nemen. Ikzelf heb nooit zin, maar als mijn man initiatief neemt komt de zin soms toch. Vrijen doe ik echter vooral voor mijn man. Ik wil geen seks meer. En ik heb ook helemaal geen zin om allerlei trucjes uit te halen om weer zin te krijgen. Ik wil rust aan mijn lijf, en niet die spanning dat het alweer een tijd geleden is en dat ‘het weer moet’.
Zo heel af en toe ben ik alleen thuis, ’s ochtends vroeg als de kinderen naar school zijn en mijn man naar zijn werk. Dan heb ik, als ik naakt uit de douche kom, ineens wel zin in seks. En dan bevredig ik mezelf. Heerlijk, ik ken mijn lijf, mijn plekjes. Ik heb nog nooit meegemaakt dat die ander die plekjes kende, ook niet nadat ik het al meerdere keren had gezegd. Ik voel me ook helemaal niet schuldig over zo’n momentje voor mijzelf. Maar ja, wat is nu mijn vraag? Kan, mag ik bij mijn man aangeven geen seks meer te willen?

Het advies
Expert
Gertjan van Zessen
Seksuologie
Seks als museumbezoek
Natuurlijk mag je tegen je man zeggen dat je geen seks meer wil. Als dat voor jou zo is, dan is dat zo. Seks is in die zin niet wezenlijk anders dan museumbezoek, het eten van spruitjes of het zien van Franse films. Wat de één leuk vindt als activiteit, hoeft de ander niet aan te spreken.
Evenzo staat het je man vrij om seks wel belangrijk te vinden. In die zin gaat de vergelijking met veel dagelijkse zaken wel mank. Seks vinden we vaak heel belangrijk als bevestiging van de relatie.
Als de één geen seks meer wil – en de ander wel
In de meeste relaties is de afspraak dat de relatie exclusief is. Het is niet de bedoeling dat het seksuele met anderen wordt gedeeld. Je eenzijdig terugtrekken uit het vrijen is dan ook vaak een ingrijpende zaak. Aan de andere kant zijn er meer dan genoeg relaties waarin niet of nauwelijks seks plaatsvindt. Lichamelijkheid en intimiteit kunnen op veel manieren vorm krijgen.
Geen zin in seks – hoe zeker weet je dat?
Een heel andere vraag is hoe zeker je bent dat die seks niet hoeft. Je hebt misschien nooit geleerd om het seksueel leuk te hebben. Misschien heb je ervaringen gehad waardoor je nu eerder weerzin dan zin voelt als de mogelijkheid van seks zich aandient. Je wilt wel vrijen, suggereer je, als het maar zonder negatieve bijbetekenissen of drang gaat, en je wilt vooral niets doen om zin te maken (’trucjes’). In de vraag Hoe krijg ik zin in seks? legde ik uit dat zin maken nu juist essentieel is om zin te krijgen.
Goed om te lezen dat je wel van jezelf en je gevoel kunt genieten. Jammer dat je partner niet snapt hoe hij dat gevoel bij jou kan oproepen. Of misschien kun je het hem niet duidelijk genoeg maken. Het lijkt alsof daar nog wel wat ruimte ligt om meer aan elkaar te hebben als geliefden.