De vraag
Ik word opgewonden als ik terugdenk aan mijn misbruik
Van mijn 12e tot mijn 16e jaar ben ik misbruikt geweest door een man. Ik ben een vrouw van 37 en ben lesbisch. Opgewonden raak ik moeizaam, behalve van beelden van mannen. De link met het misbruik hierin is duidelijk. Ik voel totaal geen aantrekkingskracht voor mannen en wil niet met een man samen zijn, dit staat volgens mij los van het misbruik en is nu eenmaal mijn seksuele geaardheid. Hoewel het me, fysiek, opwind voel ik tegelijkertijd een enorme walging. Ik voel ook angst, spanning, het triggert herinneringen aan het misbruik en toch is dit het enige dat fysiek opwinding veroorzaakt. Geestelijk/emotioneel dus totaal niet. Zelden laat ik het toe, maar een enkele keer toch om iets van fysieke opwinding te kunnen ervaren. Het gaat om een paar keer per jaar. Na afloop voel ik walging, schaamte, schuldgevoel. Ik zou graag weer iets van een seksleven op kunnen bouwen, beginnend met mezelf. Hoe kan ik weer opgewonden raken zonder deze beelden? Hopend op uw advies, Anoniem.

Het advies
Expert
Gertjan van Zessen
Seksuologie
In een paar goed geschreven regels laat je zien waarom seksueel misbruik zulke diepe wonden kan slaan. Doodgewone, puur persoonlijke emoties als angst, opwinding, aantrekking worden beschadigd en besmeurd, en zijn letterlijk en figuurlijk niet meer van jou. Seks is geen biologisch mechanisme maar moet geleerd worden en ontwikkeld. Het maakt nogal wat uit of dat in vrijheid en in eigen tempo, of gedwongen gebeurt. Je lichaam kan en wil best seksueel zijn nu, maar alle emoties en beelden die aan het misbruik doen denken maken het vreselijk voor je.
Ik weet natuurlijk niet wat je al aan hulp gehad hebt. Een traumabehandeling met EMDR kan helpen om de nare herinneringen en emoties minder zwaar te laten worden. Idealiter zou je in zo’n traject ook leren hoe je weer regie en eigenaarschap krijgt over je zin en opwinding. Voor je kunt gaan bouwen aan eigen opwinding, moet er dus eerst opruimwerk plaatsvinden. Er zijn goede vrouwelijke seksuologen met een EMDR-opleiding (zie nvvs.info). Succes!