De vraag
Mijn moeder claimt me zo
Geachte mevrouw Freud,
Vooral sinds de dood van mijn stiefvader is mijn moeder heel erg gericht op zeer frequent contact met mij en mijn broer. Ik ervaar dit als erg benauwend, vooral als ze benadrukt dat wij het belangrijkste in haar leven zijn. Ze kan niet slapen als ik problemen heb. Ze belt vaak en komt vaak onaangekondigd langs, ook als ik haar net de dag daarvoor uitgebreid gesproken heb.
Ik kan me daar enorm aan ergeren, mijn telefoon laat ik soms rinkelen maar als ze voor mijn deur staat kan ik daar niet omheen. Het gekke is dat ik nu het gedrag vertoon dat zij vroeger ook naar mijn oma deed. Ze gaat erg lastig om met feedback en als ik wat hints in die richting geef, betrekt ze het nooit op zichzelf omdat ze vindt dat de familie immers zo ‘eigen’ is dat alles mag.
Ze vindt zichzelf heel modern en veel ruimtegevend. Ik baal ervan dat ik me zo erger want ze doet op zich niets verkeerd, ze is gewoon heel betrokken. Je kunt je moeder toch moeilijk zeggen dat je haar minder vaak wilt zien? Hoe pak ik dit aan?
vriendelijke groeten,
Louise

Het advies
Beste Louise,
Ja, een moeder die weduwe is geworden is een zorg, maar je door haar te laten overrompelen hoeft nu ook weer niet. Dat patronen over meerdere generaties lopen, vooral bij vrouwen, is een feit. Je moeder is eenzaam, maar dat kan haar dochter niet oplossen en haar zoon probeert het waarschijnlijk niet eens, want die zit minder aan zijn moeder vast.
Je moeder moet zelf een nieuw evenwicht zien te vinden, je kunt dat probleem niet voor haar oplossen. Er zal niets anders opzitten dan een liefhebbend, eerlijk, maar vooral stevig gesprek hoe je het wilt hebben en waar je grenzen liggen. Duidelijkheid is hier het motto. Dat je zoontje bang voor zijn oma is geeft vermoedelijk het gevoel van zijn moeder weer.
Als je meer wilt weten lees dan het boek Electra – de moeizame relatie tussen moeders en dochters, er eens op na.
Vriendelijke groeten,
Iki Freud
Iki Freud (1937) is psychoanalytica in Amsterdam. Ze was jarenlang als psycholoog en psychoanalytica verbonden aan de Universiteit van Amsterdam. Op dit moment is ze vrijgevestigd psychotherapeut.
Haar belangrijkste Nederlandse publicaties zijn:
• Electra. De moeizame relatie tussen moeders en dochters. Rainbow Pockets
• Electra. Het drama van de moeder dochterrelatie. Van Gennep
• Mannen en moeders, De levenslange worsteling van zonen met hun moeders,
Rainbow Delphi