De vraag
Mijn vriend kan niet tegen feedback
Als ik mijn vriend aanspreek op zijn gedrag, ervaart hij dat altijd als een aanval. Hij luistert niet en zodra ik uitgepraat ben slaat hij terug met ‘maar jij dit en jij dat’. Hij zegt dan heel kwetsende dingen. Uiteindelijk zegt hij wel sorry, maar we kunnen dus nooit over onze relatie praten. Ik vind dat hij professionele hulp nodig heeft, maar hij vindt dat een belediging. We hebben net een huis gekocht. Hoe komen we samen uit deze kwestie?

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
Belangrijk is om eerst te zorgen dat de gelijkwaardigheid terugkomt. Het lijkt of uw vriend het gevoel heeft dat u denkt ‘Ik ben oké, maar jij spoort niet’. Hij zal zich beter gaan voelen als u dit standpunt kunt laten varen en kijkt wat er voor u te leren valt. Daarnaast helpt het als u hem op een positieve manier duidelijk kunt maken waarom u beter met elkaar wilt leren praten. Vertel hem waarom u hem niet kwijt wilt. Benoem dan samen een gemeenschappelijk doel om aan te werken, bijvoorbeeld ‘minder nutteloze ruzies’.
In elke relatie moet worden onderhandeld; relatietherapie, dus iets wat u samen gaat doen, is een goede manier om dat te leren. De therapeut helpt om niet in de oude ruzieroutine terug te vallen.
Is er iets veranderd sinds de koop van het huis? Reageert hij heftiger? Bent u kritischer? Dat kan een tijdelijke reactie zijn op deze grote stap, waarmee u zich aan elkaar heeft verbonden.