De vraag
Kan je gewicht toenemen zonder dat je meer eet?
Mijn dochter was 5 jaar toen haar vader ons verliet. Haar eetpatroon is niet ongezond, maar ze is steeds zwaarder geworden. Ze is nu 17 jaar en praat nog steeds nergens over en ze wil dat ook niet.

Het advies
Je wordt zwaar als je meer eet dan je lichaam nodig heeft – dus als je óf te weinig beweegt, óf te veel eet. Dus ook als je van de ene op de andere dag systematisch minder gaat bewegen, kun je, bij een gelijkblijvend, eetpatroon zwaarder worden.
Maar bij uw dochter lijkt mij wat anders aan de hand, want uit uw verhaal maak ik op dat het verlaten van haar vader hard bij haar is aangekomen. Normaliter gaan mensen bij een ernstige negatieve ervaring minder eten. Maar vooral jonge meisjes die op jonge leeftijd een belangrijke ander moeten missen laten, in samenhang met een bepaalde genetische aanleg (een veelvoorkomend polymorphisme in het serotonine transporter gen 5HTTLPR) de niet-normale stressreactie zien: behalve dat zij veel slapen, hebben zij vooral ’s avonds behoefte aan eten en komen langzaam aan.
Herkent u dat, dat uw dochter vooral ’s avonds zin in eten heeft (vooral voedsel dat rijk is aan koolhydraten)? En dat uw dochter veel slaapt zonder dat zij daardoor goed uitgerust raakt? Ook mensen die aan winterdepressie lijden laten de abnormale stressreactie zien, en daar helpt lichttherapie goed tegen. Misschien een tip voor uw dochter vooral in de winter te zorgen voor voldoende daglicht? De training ‘Denk je slank’ zou voor u dochter een eerste stap kunnen zijn met haar gevoelens in contact te komen, en meer positieve gevoelens te ontwikkelen.