De vraag
Kan ik met andere vrouwen omgaan?
Ik ben getrouwd en heb vorig jaar een verhouding gehad met een andere vrouw. Mijn leven stond op zijn kop, maar langzaam is mijn vrouw me weer gaan vertrouwen. Alleen blijf ik een enorme behoefte hebben aan (niet-seksueel) contact met andere vrouwen, terwijl dat mijn vrouw erg jaloers maakt. Moet ik ervan afzien?

Het advies
Expert
Jean-Pierre van de Ven
Relaties
Je wilt niets en niemand verliezen. Je kiest niet echt voor je vrouw, omdat je bang bent dat je iets verliest als je niet met andere vrouwen omgaat. En je wilt ook je vrouw niet verliezen door te kiezen voor die anderen. You can’t have your cake and eat it, is een bekende Engelse uitdrukking en dat is precies wat jij wilt.
Waarschijnlijk staat je vrouw voor zekerheid en het contact met andere vrouwen voor avontuur. Je wilt avontuurlijk leven en toch veilig blijven, maar je zult toch echt moeten kiezen. Het is oké om vrij te willen zijn, om avontuurlijk en extravagant te leven. Het is net zo goed oké om je beschut, veilig en zeker te willen voelen. Maar het is niet oké om deze keuze op iemand anders af te wentelen, in dit geval op je vrouw.
Bij kiezen hoort verliezen. Heb je daar nog geen ervaring mee? Dat is geen schande hoor, veel mensen kiezen niet echt. Ze doen steeds wat het meest voor de hand ligt. De keuze voor vrijheid of veiligheid brengt altijd twijfel met zich mee. Niets is zeker: je vrouw kan je verlaten, de andere vrouwen kunnen tegenvallen. Je kunt nou eenmaal niet zonder fouten te maken door het leven gaan.