De vraag
Ik wil dat mijn dochter minder uitgaat
Dag Emmeliek,
Mijn dochter van 17 is vaak ziek (kwakkelig). Ze gaat op vrijdag- en zaterdagavond uit. Ik vind dat te veel, want ze gaat ook laat naar bed. Ik vind dat voor haar gezondheid niet goed. Tevens vind ik haar weinig gemotiveerd. Ik zou het graag anders zien zodat ze wat vrolijker wordt en andere dingen doet en minder uitgaat en vroeger naar bed.
hartelijk dank voor uw antwoord,
Zonnebloem

Het advies
Beste moeder,
Uit je vraag blijkt duidelijk dat je je zorgen maakt om de gezondheid en het gedrag van je dochter. Het valt ook niet mee om je kind waar je al die jaren zo goed voor hebt gezorgd, los te laten en verantwoordelijk te laten zijn voor haar eigen leven.
In deze periode zien we vaak dat kinderen meer en meer afstand nemen van hun ouders en hun goedbedoelde advies niet willen aannemen. Niet omdat jouw adviezen niet meer deugen maar omdat ze letterlijk moeten experimenteren en al doende moeten leren van hun eigen fouten. In die zin is het gedrag van je dochter ‘normaal’, het past bij haar leeftijd. Omdat pubers allergisch worden voor ouderlijke raad en het liefst juist het tegenover gestelde doen van wat jij adviseert is het belangrijk om je adviezen anders te verpakken.
Probeer niet te preken maar echt een gesprek met je dochter aan te gaan. Wat maakt dat ze zich de laatste tijd vaak zo moe voelt? Is er iets dat jij kunt doen om haar weer wat vaker te laten lachen. Vertel haar ook eerlijk dat je haar vrolijkheid mist en je soms zorgen maakt. In een open gesprek komen jullie mogelijk nader tot elkaar. Gerichte belangstelling werkt vaak beter dan ieder goed bedoeld advies. Op deze manier ontdek je wat je dochter beweegt zonder een zeurende ouder te worden.
Samen kunnen jullie dan misschien ook afspraken over uitgaan maken waar jullie allebei mee kunnen leven. Hou niet teveel vast aan vroeger maar richt je samen, op een positieve manier op de toekomst. En als je soms de wanhoop nabij bent omdat je dochter niet te motiveren is, zoek dan meer contact met andere ouders van pubers of met de mentor op school. Gedeelde smart is halve smart.
Met vriendelijke groet,
Emmeliek Boost
Pedagoge en initiatiefneemster van de Opvoeddesk
• Emmeliek Boost is pedagoge en initiatiefneemster van de Opvoeddesk, een onafhankelijk bureau voor opvoedingsvragen.
• Meer lezen?
Emmeliek Boost, Opvoeden, geniet ervan, Kosmos, € 19,95. Alleen nog verkrijgbaar via de Opvoeddesk.