De vraag
Ik weet niet wat mijn talenten zijn
Hallo Gerdy,
Wat mijn talenten zijn, ik weet het niet… Ik ben aan het herstellen van een burn-out. Het gaat goed, maar er moet niet te veel tegenslag zijn, want dan gaat het nog snel mis.
Ik heb een gezin met vijf jongens, waarvan twee met autisme, wat best pittig is!! Als moeder ben ik dag en nacht bezig in het gezin. Ben ik op zich wel blij mee en dankbaar voor, maar ik wil en moet ook wat anders gaan doen. Ik houd het anders niet vol…
Van de kinderen krijg ik maar weinig waardering, op zich logisch, maar niet altijd leuk. Wat is jouw tip voor mij??
Groetjes Petra

Het advies
Expert
Gerdy Geersing
Organisatiepsycholoog
Beste Petra,
Het klinkt alsof je het behoorlijk voor de kiezen hebt gekregen de afgelopen jaren! Een gezin met vijf kinderen is al pittig en als je daarbij (daardoor?) ook een burn-out hebt gekregen, kan ik me voorstellen dat je nu meer bezig bent met herstellen dan met het ontdekken van je talenten.
Toch denk ik dat het bezig zijn met je talenten je ook weer energie en motivatie zou kunnen geven. Ik krijg namelijk de indruk uit je vraag dat je erg bezig bent (geweest) met wat er allemaal ‘moet’ en dat het plezier langzamerhand wat op de achtergrond is geraakt. Waarschijnlijk ben jij er erg goed in om voor anderen iets te betekenen, maar je talenten gaan niet alleen over wat je goed kunt, maar ook over wat je zelf graag wil, wat jou motiveert.
Ik heb het gevoel dat je nu vooral druk bent met anderen, terwijl het voor je energiebalans en motivatie belangrijk is dat je ook regelmatig iets kunt doen voor jezelf. Iets dat niet per se ‘moet’, maar wat jij gewoon graag wil. Ook klinkt het alsof je erg toe bent aan een verbreding van je activiteiten en leefwereld.
Mijn belangrijkste advies aan je is daarom om te proberen of je meer tijd voor jezelf kunt organiseren. Tijd die je ook echt invult met activiteiten voor jezelf. Verbreed je horizon en haal je waardering en voldoening uit andere activiteiten, nieuwe sociale contacten en meer afwisseling in je leven. Probeer deze activiteiten te kiezen op basis van wat je leuk vindt. Je kunt hier bijvoorbeeld achter komen door na te gaan wat je vroeger, voordat je een gezin had, leuk vond om te doen, en dat weer eens op te pakken en te proberen.
Je zou ook kunnen proberen te achterhalen wat jou inspireert en waar je energie uit haalt. In Het Grote Inspiratiedoeboek geef ik de lezer de opdracht om te inventariseren wat de momenten of activiteiten zijn waarop je ideeën krijgt (of kreeg) of je geïnspireerd voelt. Dat kan zijn als je een favoriet boek leest, film kijkt of een inspirerend persoon spreekt is, maar voor andere zit het meer in een bepaalde plek, activiteit of een dierbaar moment uit je leven. Door te achterhalen waardoor deze activiteiten of momenten voor jou motiverend zijn, kom je misschien ook op ideeën voor nieuwe activiteiten voor jezelf.
Het belangrijkste voor jou lijkt me echter dat je tijd voor jezelf kunt organiseren. Kun je bijvoorbeeld een dag in de week hulp krijgen voor je gezin, zodat jij op die dag iets anders kunt doen? Ik verwacht dat je in de ruimte die je dat letterlijk geeft, je ook je talenten weer (her)ontdekt!
vriendelijke groet,
Gerdy Geersing