De vraag
Mijn stiefzoon(13) is ontspoord en terroriseert het gezin
Nicoline,
Mijn stiefzoon van 13 jaar veroorzaakt problemen in mijn relatie. De twee eerdere relaties van mijn vriend zijn mede door het gedrag van zijn zoon verbroken, en zijn moeder heeft haar relatie verbroken omdat hij dat eiste.
Als hij zijn zin niet krijgt verpest mijn stiefzoon de sfeer in huis totaal; hij praat dan niet meer, is hatelijk tegen zijn vader, plast vanaf 1 meter afstand de muren vol. In afwezigheid van mijn vriend word ik genegeerd, stookt hij en is hij gemeen tegen zijn zus. Hij is heel manipulatief, dreigt met zelfmoord, werkt in op schuldgevoel, vleit etc. Ik heb gezegd een ‘driegesprek’ te willen – maar dat weigert mijn stiefzoon. Hij schreeuwt, ontkent, liegt en is inmiddels al 5 maanden niet hier geweest.
Hoewel mijn vriend vindt dat er na bijna 13 jaar terreur iets moet gebeuren, weet hij niet hoe hij het moet aanpakken. Zijn jongere kind lijdt hieronder en is niet meer geweest en ook tussen ons levert het problemen op, omdat hij mij soms de schuld geeft van de situatie.
Mijn vriend heeft moeite met confronteren en met assertiviteit, ik wil me niet rechtstreeks met de jongen bemoeien, maar vind dat al onze kinderen op dezelfde manier behandeld moeten worden.
Hoe worden we een fijn gezin met alle kinderen?
Vriendelijke groet,
anoniem

Het advies
Beste (stief)moeder,
Wat je beschrijft over het gedrag van je stiefzoon, als hij zijn zin niet krijgt, is niet niks.
Al twee relaties van je vriend zijn verbroken door zijn gedrag. Je vriend lijdt al bijna 13 jaar onder de terreur van zijn zoon. Hij plast tegen de muren in huis. Met zijn moeder heeft hij alle contact verbroken. Jij wordt met regelmaat genegeerd en tegen zijn zus is hij gemeen.
Dit gaat verder dan problemen, die vaak in samengestelde gezinnen voorkomen. Dit klinkt ons veel meer in de oren als een jongen, die met zijn ziel onder zijn arm loopt en zichzelf om wat voor reden niet in de hand kan houden. We vinden het gedrag dat je beschrijft buitensporig.
We vinden het heel verstandig dat je je niet rechtstreeks met de opvoeding van de zoon van je vriend bemoeit. Dat is wat we stiefouders overigens altijd aanraden, om de opvoeding via de biologische ouder(s) te laten gaan, hoe moeilijk soms ook. Dat betekent wel dat de partners onderling afspraken kunnen maken over de opvoeding van hun (stief)kinderen, om dat zoveel mogelijk op elkaar af te stemmen. En om iedereen in huis zich prettig te laten voelen. De biologische ouder zorgt dan voor de uitvoering van de gemaakte afspraken over de opvoeding.
Maar hier is ons inziens iets anders aan de hand. Namelijk een jongen van 13 die helaas ontspoord is. We adviseren je dan ook om in gesprek te gaan met je vriend en hem aan te raden om goeie hulp voor zijn zoon te zoeken. Zodat de onderliggende oorzaak van de ontsporing gevonden wordt en er een behandeling kan volgen. Je vriend kan het beste naar de huisarts gaan en hem het gedrag van zijn zoon voorleggen. We weten natuurlijk niet of je vriend dit al gedaan heeft en hoe zijn zoon daar op gereageerd heeft. Maar voor zijn zoon en voor de naasten (o.a. zijn zusje) om hem heen is het van groot belang dat er professionele hulp komt.
Belangrijk voor jou is om een steunende en adviserende rol in te (blijven) nemen naar je vriend en duidelijk je eigen grenzen aan hem aan te geven van het toelaatbare.
Veel succes!
Nicoline van Roozendaal