De vraag
Ik ben bang voor insecten
Als ik een spin zie lopen, er een lieveheersbeestje in mijn haren vliegt of er een mier over de tuintafel loopt, raak ik compleet in paniek. Mijn ramen houd ik altijd dicht en ik slaap onder een klamboe. Hoe kom ik van mijn insectenfobie af?

Het advies
Expert
Ad de Jongh
Angst en trauma
Meestal is angst een gezonde reactie op gevaar, maar soms is deze overdreven en irrationeel. Dit geldt bijvoorbeeld voor de angst voor een confrontatie met een ongevaarlijk insect, ook wel entomofobie genoemd.
Er zijn mensen die de aanblik van een spin, mier, of torretje niet aankunnen doordat ze geobsedeerd zijn door het idee dat ze ergens naar binnen kruipen, bijten of steken of iets anders rampzalig aanrichten. Wat voor verschrikkelijks denk jij dat je te wachten staat als er een lieveheersbeestje in je haren vliegt?
Je angst zou kunnen afnemen als je het aandurft om positieve ervaringen op te doen. Probeer juist datgene te doen of te doorstaan waarvoor je bang bent. Deze therapeutische techniek heet exposure (blootstelling) en kun je ook zelf toepassen.
Zet een lieveheersbeestje in je haren en ervaar dat de ramp uitblijft. Als je deze confrontatie meerdere keren doorstaat zonder in paniek te raken, vermindert de angst en durf je vanzelf meer.
Jammer genoeg lukt het niet iedereen om het patroon van angst en vermijding zelfstandig te doorbreken. Geldt dat ook voor jou, dan kun je de hulp inroepen van een psycholoog.