De vraag
Mijn ouders luisteren nooit
Beste Jolet,
Mijn ouders zijn erg op zichzelf gericht. Ze vertellen veel en luisteren zelden. Het wordt erger nu ze over de zeventig zijn. Telkens als ik bij ze ben geweest ben ik teleurgesteld. Wat doe ik aan dit verlangen tegen beter weten in?

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
Antwoord van Jolet Plomp:
Het is goed dat u beseft dat uw eigen verlangen de oorzaak van de teleurstelling is. Ergens in u leeft nog dat kind dat aandacht nodig heeft; dat is een feit om te accepteren. Besef echter dat u daarnaast ook een volwassen mens bent die zo wijs is in te zien dat dit verlangen niet vervuld zal worden.
Vermoedelijk bent u er zo aan gewend geen aandacht te krijgen dat u makkelijk meegaat als uw ouders van onderwerp veranderen. Mijn tweede advies is daarom: dwing af en toe de aandacht van uw ouders af als u dat nodig heeft. Dat kan door erop terug te komen: ‘Wat ik wilde vertellen is… ’ En stimuleer ze tot luisteren door vragen te stellen: ‘Wat vind je van mijn probleem?’
De derde weg is: zoek gespreksonderwerpen die buiten uw ouders liggen – gebeurtenissen in de samenleving of bij andere familieleden. En tot slot: geniet van de aandacht die u elders wél krijgt.
Vriendelijke groet,
Jolet Plomp