De vraag
Ik wil af van die onrust
Beste Jolet,
Mijn vrouw en ik zijn naar de andere kant van het land verhuisd omdat ik daar een nieuwe baan vond. Deze regio is echter vreselijk tegengevallen. Tot overmaat van ramp ging mijn werkgever failliet en zit ik thuis. Mijn vrouw maakt lange dagen en is niet gelukkig met haar baan. We willen terug naar de oude regio, maar ik vind nergens werk. Om positief te blijven en afleiding te zoeken ben ik vrijwilliger en heb ik een vaste dagindeling van sporten, dingen van me af schrijven, vacatures zoeken, netwerken en solliciteren.
Toch pieker ik veel. En ik voel me schuldig tegenover mijn vrouw, ook al hebben we dit samen besloten. Ik ben alle controle kwijt. Hoe kan ik dat knagende, onrustige gevoel kwijtraken, ook al heb ik nog geen baan?

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
Antwoord van Jolet Plomp:
Uw vaste dagindeling lijkt me heel goed. Zoek veel lichamelijke en geestelijke ontspanning – middels spierontspanningsoefeningen, mediteren, vrolijke afleiding zoeken, en het gezelschap van aardige mensen.
Dan nog een advies voor uw machteloosheid. U heeft nu iets dat u niet vaak zult hebben: tijd. Dat is een unieke kans. Zoek iets om deze tijd voor te gebruiken, iets dat belangrijk voor u is. Dat kan een cursus zijn of een bezigheid, op uw vakgebied of juist heel iets anders. Dit ‘project’ heeft het beste effect als u het zo fijn vindt dat u hoopt voorlopig geen baan te vinden. Zo krijgt deze periode ook een positieve kant. Ook zult u zich beter voelen als u stopt met de nadelen van uw huidige woonplaats aandacht te geven; zoek ook eens naar de kleine voordelen die er wellicht ook zijn. Dat voelt minder ‘opgesloten’.
Vriendelijke groet,
Jolet Plomp