De vraag
Mijn man doet precies wat zijn moeder wil
Dag Wim,
Ik erger me werkelijk dood aan mijn schoonmoeder. Dit is pas ontstaan sinds de geboorte van onze kinderen. Daarvoor vond ik de relatie prima en kon ik zelfs wel om haar gedrag lachen (zij is een flapuit, redelijk simpele komaf). Ons eerste kind was erg lastig en te pas en onpas plaatste zij opmerkingen die bij mij verkeerd vielen.
Nu heeft de broer van mijn vriend een nieuwe vriendin waarmee zij dweept. Het lijkt wel of ze ons tegen elkaar uitspeelt. Ik begin daardoor ook een hekel te krijgen aan zijn broer en vriendin en voel mij bevangen door jaloezie (alhoewel ik wel liever heb dat zij aandacht aan hen besteed dan bovenop ons gezin zit).
Ik ben inmiddels in het stadium dat ik me tegenover mijn vriend niet meer kan inhouden over zijn moeder. Ik weet verstandelijk wel dat ze het allemaal niet zo bedoelt en dat er geen kwade bedoelingen zijn, maar emotioneel zit ik zo op de kast en houd ik mij het liefst zo veel mogelijk afzijdig van zijn familie. Schoonmama moet zeker voelen dat ik mij anders gedraag tegenover haar, want normaal ben ik aardig, attent en belangstellend tegen mensen.
Mijn man zegt dat ik haar belangrijker maak dan zij is, maar doet als puntje bij paaltje komt wel precies wat ze zegt.
Wat moet ik doen? Ik ben wel een beetje ten einde raad.
Groeten van Maggie

Het advies
Beste Maggie,
Ja je zit ongelooflijk knel in deze situatie. Laat mij proberen uit te leggen hoe ik er tegenaan kijk. Degene die de grootste problemen heeft met deze situatie moet jouw vriend/man zijn. Hij zit werkelijk knel tussen enerzijds zijn moeder en anderzijds zijn geliefde. Jij hebt nog het ‘voordeel’ dat je negatieve gevoelens mag hebben tegenover je schoonmoeder. Maar hij heeft de neiging om beiden te vriend te houden.
Ik onderschat hierin niet hoe lastig het voor jou moet zijn. Eigenlijk staat hij heel duidelijk achter jou omdat hij zegt dat je zijn moeder niet te belangrijk moet maken. Laat je waardering hierover heel duidelijk aan hem blijken. Anderzijds kan hij niet anders dan ook trouw aan zijn eigen moeder blijven en dat zorgt ervoor dat wanneer puntje bij paaltje komt hij toch weer voor zijn moeder kiest. Het meest gezonde is dat hij daar eens een pittig gesprek met zijn moeder heeft en niet jij.
Een heel aardig boekje over deze thema’s is het boekje: ‘Als de kouwe kant je lief is’ van Ard Nieuwenbroek. Laat je desnoods een beetje coachen in deze situatie, want je verliest te veel jezelf in deze netelige kwestie.
Ik hoop dat je er iets mee kunt.
Groet van
Wim van Mulligen