De vraag
Ik heb moeite met onterechte kritiek
Hallo Fred,
Ik heb deze cursus met veel plezier gevolgd en ook geleerd om om te gaan met denkfouten als gedachtelezen en toekomst voorspellen.
De laatste week werd ik echter geconfronteerd met een situatie waarin, in mijn ogen, mijn manager geheel onterecht, hard en verwijtend reageerde. Ik had gelukkig de rust om te vragen of er iets was, en waarom hij zo kortaf deed. Dat werd met twee woorden afgedaan: ‘Erg druk’.
Na zo’n moment van ‘onrecht’ heb ik erg veel moeite om mijn goed geleerde technieken vast te houden, en betrapte ik mezelf erop dat ik steeds weer terug viel op de ‘gedachtelezende’, ‘toekomstvoorspellende’ gedachtewereld.
Hoe kan ik het beste omgaan met zo’n moment? Hoe kan ik na zo’n moment mezelf weer krachtig met twee benen op de grond zetten? Alvast bedankt voor het antwoord!!
F

Het advies
Expert
Fred Sterk
Zelfbeeld
Beste F,
Allereerst, goed van je dat je op het moment zelf de rust hebt weten te bewaren!
Het antwoord van je manager gaf al aan dat zijn overtrokken reactie geen persoonlijke aanval op jou was, maar voortkwam uit zijn eigen probleem. Namelijk drukte.
De manier waarop je hebt gereageerd is zoals ik al zei een goede manier. Je bent op een rustige manier opgekomen voor jezelf, en hebt meteen duidelijkheid gekregen over de oorzaak van zijn reactie.
Het feit dat je opmerkt dat je in een gedachtelezende/toekomstvoorspellende gemoedstoestand komt is winst. Hoe daar weer uit te komen is precies wat we in deze training proberen te leren.
Hoe vaker je traint in het herkennen van je denkfouten en het vervangen van deze fouten door redelijke gedachten, des te minder ze zullen optreden. Af en toe zullen ze echter de kop op blijven steken. Je bent hier beter tegen opgewassen door aan die dingen te denken waar je trots op bent. Zo geef je je zelfwaardering een ‘boost’ en krijgen de denkfouten minder ruimte. Je kunt hiervoor de ‘twee-kolommentechniek’ gebruiken, zie Hoofdstuk 5 van Denk je sterk.
Succes! Fred
www.sterk-swaen.nl
Test en train uw zelfvertrouwen
Wilt u op een meer ontspannen manier met kritiek omgaan? Uzelf krachtiger leren presenteren en een positievere kijk creëren op uzelf? Volg dan nu de online training Vergroot je zelfvertrouwen, gemaakt door Psychologie Magazine in samenwerking met psychotherapeut/coach Fred Sterk en psycholoog Frederike Mewe.