De vraag
Waarom wil ik steeds verhuizen?
Beste Jolet,
Om de vier jaar moet ik verhuizen. Dan wil ik weg, omdat ik het huis of de omgeving zat ben. Ik heb altijd wel een smoes om te vertrekken; het lijkt wel vluchten. Ik baal van dat verhuizen. Mijn hele leven staat op de kop en ik kan het eigenlijk niet aan. Ik zou graag willen weten waarom ik zo vaak wil verhuizen.

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
Antwoord van Jolet
Misschien bent u te impulsief. Komt u te snel in actie zonder goed na te denken? Of misschien weet u wel wat u níét wilt (het huis dat u hebt), maar niet wat u wél wilt. Op die manier blijft verhuizen voor u altijd wegvluchten en wordt het nooit een positieve zoektocht naar iets goeds. Het kan ook zijn dat het verhuizen de psychologische functie heeft om u af te leiden van andere problemen in uw leven. Zo’n verhuizing houdt een mens immers lekker bezig. Hebt u misschien problemen op het gebied van relaties en werk? Als u die meer aandacht geeft, zal uw verhuisdrang vast verminderen.
Elke maand behandelt psycholoog Jolet Plomp persoonlijke lezersvragen.