De vraag
Bloemen zijn mijn passie, maar als bloemist verdien je weinig
Dag Gerdy,
Ik heb vorig jaar ontdekt dat ik graag iets met bloemen zou willen doen. Ze inspireren me enorm. Dit jaar volg ik een opleiding bloemenschikken. Maar eigenlijk weet ik verder niet wat ik ermee moet doen – hoe ik er mijn geld mee kan verdienen in plaats van met het saaie werk dat ik al 10 jaar doe.
Ik heb ontdekt dat de bloemist bij de winkel niet meer verdient dan een kassameisje bij de Albert Heijn. Zelf een bloemenzaak zit er nog niet in en lijkt me ook veel te druk voor een persoon. Voor het geven van cursussen moet je ook een grote schuur hebben of een garage.
Mijn man zegt dat ik bij mijn oude werk moet blijven want het verdient wel goed. Maar ik kan dat niet. Ik word er helemaal ziek en energieloos van. Kunt u me iets adviseren? Ik heb eindelijk iets gevonden wat me boeit. Hoe kan ik mijn wens realiseren?
Groet,
Anoesjka

Het advies
Expert
Gerdy Geersing
Organisatiepsycholoog
Dag Anoesjka,
Wat leuk dat jij je passie hebt gevonden in bloemen! Maar wel jammer inderdaad dat het zo lastig is om daar een (goeie) boterham in te verdienen. Ik snap je dilemma. Tegelijkertijd geef je zelf al aan dat je eindelijk iets hebt gevonden dat je boeit en dat je hier graag iets mee wilt doen in je werk.
Wat me opvalt in wat je vertelt, is dat je twee richtingen schetst, werken met bloemen of je oude werk, maar dat beiden eigenlijk niet ideaal zijn. De ene omdat je er niet veel geld mee verdient en de andere omdat je er helemaal klaar mee bent. Zijn er geen tussenoplossingen of combinaties mogelijk? Ook valt me op dat je vooral belemmeringen noemt. Wat zijn de mogelijkheden? In het werken met bloemen, in je huidige werk of in de combinatie daarvan?
Je zou bijvoorbeeld eens kunnen onderzoeken waarom bloemen je zo inspireren. Wat is het waardoor ze je energie geven? Zijn het de kleuren en de vormen? Is het de creativiteit om ermee te werken? Zit het in het werken met je handen of in de natuur of is het nog iets anders? Vervolgens kun je nagaan of je iets van deze elementen zou kunnen toepassen in je huidige werk. Of misschien is er een alternatief te vinden in werk of functies dat wel past bij wat jou inspireert, maar waarmee je beter kunt verdienen.
Ik ben benieuwd wat er uit komt. Er is vaak meer mogelijk dan je denkt!
Succes!
Gerdy Geersing