De vraag
Ik ben een controlfreak. Hoe laat ik dat los?
Ik kan niets aan anderen overlaten. Ik probeer dat wel, maar moet mezelf dan voortdurend dwingen om niet in te grijpen. Ik denk dat mijn controledrang zelfs de oorzaak is geweest van de burn-out die ik heb gehad. Hoe laat ik meer los?

Het advies
Expert
Nienke Wijnants
Loopbaan- en levensvragen
Je bent je bewust van je controledrang, dat is een belangrijke eerste stap. Een volgende stap is achterhalen waar je controledrang vandaan komt. Vaak gaat er een irreële angst of overtuiging achter schuil, zoals ‘ik ben de enige die dit kan’, ‘niemand hanteert dezelfde standaard als ik’, of zelfs: ‘als dit niet goed gaat, vergaat de wereld’.
Maar controledrang kan ook voortkomen uit onzekerheid, doordat je ‘een fout maken’ als persoonlijk falen ziet. Deze continu aanwezige angst voor falen geeft ontzettend veel stress. Zo kan jouw controledrang inderdaad best hebben bijgedragen aan je burn-out.
Niet alle controlfreaks krijgen een burn-out, en niet iedereen met een burn-out heeft last van controledrang (een burn-out is het resultaat van een lange periode van overbelasting waar persoonlijke en situationele factoren een rol spelen), maar er is wel degelijk een link.
Want waar perfectionisten en controlfreaks onbewust aan voorbijgaan, is het feit dat de wereld niet maakbaar is. Er gaan altijd dingen mis en iedereen maakt fouten. De permanente angst hiervoor levert enorm veel druk op. Wanneer je deze inzichten tot je neemt, kun je gaan experimenteren met gedrag en daarin steeds een stapje verdergaan.
Hoe vaker je merkt dat de wereld niet vergaat als je dingen aan anderen overlaat, zelfs wanneer zij fouten maken, hoe beter je deze irreële verwachting zult kunnen loslaten.