De vraag
Mijn vriend vindt me seksueel veeleisend
Beste Roos Vonk,
Op het moment heb ik bijna twee jaar een relatie met een lieve man. Helaas loop ik tegen twee dingen aan waar ik maar niet vanaf lijk te komen.
Ten eerste vraag ik naar mijn idee erg vaak naar lichamelijk/seksueel contact terwijl ik tijdens het vrijen geen orgasme ervaar. Als we een week niet gevreeën hebben en hij valt van moeheid in slaap ben ik zeer beledigd. Mijn vriend is erg lief en geeft me veel, maar het lijkt alsof ik elke keer meer wil en nooit ‘gewoon’ van mijn vriend kan houden. Mijn vriend heeft wel eens gezegd dat ik op seksueel gebied veeleisend ben.
Ten tweede loop ik vaak rond met de vraag of ik wel echt van hem hou. Wat is liefde eigenlijk? Straks is het misschien zomaar over, verliezen we de passie. Houdt hij wel echt van mij? Terwijl ik me een leven zonder hem echt niet kan voorstellen. Dan raak ik helemaal in paniek.
Ik weet niet hoe ik van deze gevoelens afkom en heb het gevoel dat ik er mijn vriend en daarmee onze relatie helemaal mee kapotmaak. In het verleden heb ik nare dingen meegemaakt (ik ben lichamelijk misbruikt en veel gepest) en ben hiervoor een jaar bij een psycholoog geweest. Heeft het hier iets mee te maken? Of zijn deze gevoelens normaal? Ik zou deze ‘spookgedachten’ graag willen laten rusten. Kun je mij adviseren?
Vriendelijke groet,
Madelief

Het advies
Expert
Roos Vonk
Psycholoog
Beste Madelief,
Het klinkt voor mij alsof jullie relatie ongelijkwaardig is: alsof jij meer wilt van hem dan hij van jou. Ik heb eerder een column over scheve relaties geschreven.
Ik vermoed dat het hierdoor komt dat jij ook meer behoefte hebt aan seks. Voor vrouwen heeft seks vaak niet primair als doel om tot een orgasme te komen (dat kunnen ze vaak beter zelf) maar om de band met de ander te ervaren en te bevestigen. Dus hoe meer je het gevoel hebt dat de relatie nog niet veilig en gesetteld is, des te meer behoefte aan seks heb je.
Het vervelende van een scheve relatie is dat het zichzelf vaak versterkt: naarmate jij meer van hem claimt, gaat hij zich meer terugtrekken, en omgekeerd. Als je de relatie gelijkwaardiger wilt maken, is het zaak dat patroon te doorbreken. Dat kun je alleen door meer op eigen benen te staan en minder van hem te vragen.
Maar de vraag is of het je echt wel om hem te doen is, of meer om ‘iemand’. Mijn advies zou zijn om je aandacht meer te richten op dingen die je zonder hem kunt doen en waar je plezier in hebt of waar je goed in bent, en daar ook meer tijd aan te besteden. Bijvoorbeeld vrienden, werk of studie, sport of andere hobby’s. Energie volgt aandacht: ergens tijd en aandacht aan besteden is vaak de beste manier om dat stuk – het autonome deel van jezelf – te versterken. Dus dat zou best eens veel beter kunnen werken dan een therapie waarin je vaak juist praat over – en de aandacht richt op – wat er is misgegaan.
Je raakt de ‘spookgedachten’ niet kwijt door erover te blijven tobben, maar juist door het wat meer los te laten en je aandacht te verzetten. Misschien ken je de uitspraak: ‘Om iets geheel te bezitten, moet men het eerst loslaten’.
Het kan zijn dat je ontdekt, als je het loslaat en autonomer wordt, dat je eigenlijk prima op eigen benen kan staan en dat deze man niet je grote liefde is. Maar het kan ook zijn dat je juist meer gaat voelen voor de persoon die hij is, doordat je hem beter in beeld krijgt als hij niet meer een leegte in jou hoeft te vullen.
Met vriendelijke groet,
Roos Vonk