De vraag
Hoe krijg ik mezelf in beweging?
Beste Ben,
Al jaren probeer ik mezelf aan te sporen tot veranderen. Mijn baan is al langere tijd geen uitdaging meer. Ik vind dat ik goed in beeld heb wat ik niet wil, welke beren er op de weg zijn en hoe ik zou kunnen starten met veranderen. Een goede vriendin, coach in opleiding, bood me een coachingstraject aan, maar dat heb ik vakkundig afgewimpeld.
Allemaal ontwijkingstrategieën dus. Hoe krijg ik mezelf nou eens écht in beweging?
Groeten van Kaatje

Het advies
Ben Tiggelaar
Veranderexpert
Beste Kaatje,
Ik heb drie suggesties voor je:
1. Je zegt dat je goed weet wat je niet wilt. Dat is een begin. Veel belangrijker is echter weten wat je wél wilt. Wat zijn de dingen die je in je werk de afgelopen jaren hebt gedaan waarvan je weet: daar krijg ik energie van! Dat geeft de richting aan waarin je je volgende stap zult moeten zoeken.
2. ‘Veranderen’ klinkt mooi, maar belangrijk is dat je voor jezelf een eenvoudige eerste stap formuleert. Of dat nu het bellen van je P&O-collega is voor het maken van een afspraak of het bellen van je coaching-vriendin voor toch maar dat traject. Beschrijft die eerste stap voor jezelf zo concreet mogelijk. Koppel er een datum, tijd en plaats aan. Vertel het aan anderen. Zet jezelf klem en zet de eerste stap.
3. De meeste mensen wegen de voor- en nadelen van veranderingen tegen elkaar af. Probleem is dat nadelen altijd sterker wegen in ons hoofd dan voordelen. Weeg daarom ook de voor- en nadelen tegen elkaar af van de huidige situatie. Stel dat je nog vijf jaar doorgaat op de manier waarop het nu gaat. Hoe voelt dat? Als het OK voelt, dan zou ik blijven doen wat ik nu deed. Maar als dat niet OK voelt, dan zul je merken dat deze evaluatie bijdraagt aan je motivatie om een eerste stap te zetten.
Veel succes!
Ben
• Ben Tiggelaar (1969) is onderzoeker, schrijver en trainer. Zijn passie is om mensen te helpen hun dromen om te zetten in actie. Hij studeerde communicatiewetenschap en doet promotieonderzoek naar gedragsverandering in organisaties. Ben is getrouwd en vader van vier dochters.Neem een kijkje op zijn site: www.tiggelaar.nl en ontdek met de Dromen-durven-doen-Test in enkele minuten hoe goed u bent in veranderen!
Meer lezen?
• Ben Tiggelaar, Doen!, Spectrum,
• Ben Tiggelaar, Dromen, durven, doen, Spectrum.