De vraag
Mijn mannelijke collega krijgt veel meer betaald
Beste Irene,
Wat is de beste manier om me te profileren op mijn werk? Ik ben beleidsmedewerker. Ik werk op een automatiseringsafdeling met veel mannen die veel aan het woord zijn. Ik ben een rustig type dat geneigd is eerder te luisteren en voor mijn gevoel gericht op resultaten.
Wel blijf ik al jaren hangen in een schaal, terwijl mijn directe mannelijke collega die hetzelfde werk doet meer betaald krijgt. Ik voel me enerzijds gepasseerd, anderzijds denk ik ook wel eens dat ik minder gemotiveerd ben, niet overal direct bovenop spring en dat het daarom terecht is. Ik werk ook parttime.
Groeten van Inge

Het advies
Beste Inge,
Uit je vraag begrijp ik dat je het gevoel hebt gepasseerd te worden door je collega’s en je wilt weten wat je hier aan kunt doen. Ook krijg ik de indruk dat je dat deels bij je zelf zoekt, omdat je aangeeft minder gemotiveerd te zijn dan je collega’s.
Het lijkt me belangrijk voor bij jezelf na te gaan wat je precies dwars zit en wat je wilt. Wil je promotie maken, of wil je meer verdienen? Of allebei? Vervolgens zul je deze wensen kenbaar moeten maken aan je leidinggevende. Het is goed mogelijk dat hij of zij zich niet bewust is van het feit dat je hogerop zou willen. Ook is het goed mogelijk dat hij of zij zich niet bewust is van het feit je salaris niet gelijk is aan dat van collega’s die vergelijkbaar werk doen.
Benader deze kwesties wel op een positieve manier. Richt je tijdens het gesprek niet op het verleden en alle problemen die je ervaart, maar vooral op de toekomst en op mogelijke oplossingen!
Tot slot geef je aan dat je minder gemotiveerd bent. Misschien kun je bij je zelf eens nagaan hoe dat komt, wat de consequenties hiervan kunnen zijn en wat je er aan kunt doen.
Vriendelijke groet,
Irene de Pater
Plusabonnees konden vragen stellen aan arbeids- en organisatiepsycholoog Irene de Pater. Neem ook een kijkje op de personal webpage van Irene de Pater home.medewerker.uva.nl