Je kunt voor veel geld gaan raften in de Ardennen. Of posters met motiverende kreten in de kantine hangen, of proberen je collega’s zo gek te krijgen dat ze de dag beginnen met een groeps-yell. Maar onderzoek van de universiteit van Southampton suggereert dat een positieve sfeer op de werkvloer net zo makkelijk te bereiken valt door geregeld een nostalgisch groepsgevoel op te roepen bij de medewerkers.

De onderzoekers – onder wie de Nederlandse psycholoog Tim Wildschut – stelden vast dat mensen die in een ‘Weet je nog wel, toen we…’-stemming werden gebracht, een beter gevoel over hun groep hadden en meer geneigd waren zich actief voor hun organisatie in te zetten.

Hoe bevorder je zulke oplevingen van collectieve nostalgie? Een paar suggesties:

  • Koester bestaande tradities of introduceer nieuwe in je organisatie: een halfjaarlijkse borrel, gezamenlijk naar sportevenementen kijken, voetbalwedstrijden tussen afdelingen… Alles waarop je bij een volgende gelijksoortige activiteit met plezier terugkijkt, versterkt het groepsgevoel.
  • Maak een fotowand die de herinnering aan dergelijke activiteiten bekrachtigt.
  • Omarm nostalgische mensen. Het is niet per se zorgelijk als er met heimwee wordt gesproken over een voormalige baas of het oude hoofdgebouw; zulke herinneringen kunnen ook een bron zijn van groepsidentiteit, en daarmee van werkplezier.

Collective nostalgia: A group-level emotion that confers unique benefits on the group, Journal of Personality and Social Psychology, november 2014