De vraag
Hoe krijg ik energie om af te vallen?
Beste Annemie,
Ik heb een leuke baan, een betrokken partner en twee fijne kinderen. Met goede afspraken en een flexibele baas lukt het mij prima om alle ballen in de lucht te houden – alle, behalve mijn zelfdiscipline. Het lijkt mij, vijf maanden na mijn tweede zwangerschap, fijn om weer wat slanker en fitter te zijn.
Alleen kan ik mijzelf moeilijk motiveren om van de bank af te komen: na al dat racen tussen werk, winkel en crèche wil ik lekker thuis zijn. En vind ik dat ik een paar koekjes wel ‘verdiend’ heb. Hoe creëer ik de energie die ik hiervoor nodig heb?
Vriendelijke groet, A.

Het advies
En maak er haalbare doelen van. 15 kilo afvallen is mega veel en lijkt onhaalbaar. Hak het in mootjes. Kijk eens hoeveel je BMI index is (bv bodymindintegration.com/BMI.html) op (meer dan 25 is te hoog, minder dan 20 te laag).
Stel je zelf een doel:
Bijvoorbeeld: ik wil uiterlijk 15 oktober 4 kilo zijn afgevallen.
Formuleer zo specifiek mogelijk:
Meetbaar
• Over welk gewenst gedrag gaat het, motorisch, verbaal? Wat gaan we doen?
• Is dit gedrag onder te verdelen in eerdere handelingen? Wees zo specifiek en eenvoudig mogelijk.
• Hoe vaak ga je deze handeling per dag of week verrichten?
• Geef verder aan de duur, intensiteit, omvang of afstand.
• Op welke tijden, plaatsen of in welke context vinden de gewenste handelingen plaats?
Actief
Formuleer niet wat je niet gaat doen, formuleer wat je wel gaat doen.
Vermijd: niet, stoppen of eindigen. Bijvoorbeeld. “Ik ga mijn strijk niet meer uitstellen totdat alle kasten leeg zijn”, maar “Ik strijk elke maandag- en donderdagavond”.
Persoonlijk (MAP).
Wie voert de handeling precies uit, wie is er nog meer bij betrokken?
Dus: gebruik cijfers en data, concretiseer en denk steeds, “om dat doel te bereiken, wat ga ik daarvoor doen?”. en beloon jezelf als dat gelukt is en ga dan weer verder.
Bijvoorbeeld:
‘Ik ga vier kilo afvallen binnen 1 maand, dus uiterlijk…………’
Wat ga je daarvoor doen?
‘Ik ga gezonder eten en sporten.’
Wat ga je daarvoor doen?
‘Ik eet maximaal 1000 kcal. per dag en ga hardlopen.’
Wat ga je daarvoor doen?
‘Ik tel de kcal. en ga 3 x per week 30 minuten hardlopen.’
Dat is duidelijk.
Vriendelijke groet,
Annemie Schuitemaker