De vraag
Paar kilo zwaarder door medicijnen
Ik ben door medicijngebruik een aantal kilo zwaarder geworden. Tot op heden lukt het mij niet die kilo’s kwijt te raken, kan dat met mindful eten wel? En gaat dat inderdaad helpen bij de eetbuien?

Het advies
Rita Zeelenberg
Mindfulness & Mindful eten
Wat naar voor je dat het gebruik van medicijnen invloed op je gewicht heeft. Het geven van een advies vanuit mindfulness vind ik in dit geval erg lastig.
Over het algemeen kun je zeggen dat je door mindful eten beter naar de signalen van je lichaam gaat luisteren en gaat voelen wat en hoeveel voedsel je nodig hebt. Op deze manier gaan veel mensen minder eten en zijn ze minder gevoelig voor eetbuien. Dat kan dan ook tot gewichtsverlies leiden.
Maar als medicijnen de balans in je lichaam verstoren, kan het zijn dat je de signalen die het geeft beter niet kunt volgen omdat je er nog verder van ontregeld zou kunnen raken. Dan heb je om beter in je vel te komen het advies van een voedingsprofessional nodig. Ik zou je aanraden om een goede diëtist in je omgeving te zoeken.