In ‘The Art of Noticing’ geeft Rob Walker ons 131 manieren om de wereld om ons heen op een andere manier te horen, ruiken, voelen, horen en zien. Wij geven je drie oefeningen om van deze dag iets speciaals te maken.

Training

Mindfulness

  • Bewezen effectief!
  • Leer omgaan met stress
  • Krijg meer aandacht voor het nu
bekijk de training
Nu maar
€ 75,-

1: Ga mindful douchen

Daar sta je dan. Alleen met je gedachten en het geluid van stromend water. Het ideale moment om flink te piekeren en to-do lijstjes te bedenken. Is het niet veel fijner om je hoofd op deze momenten juist wat rust te gunnen? Probeer eens mindful te douchen en elke keer iets op te merken  waar je normaal geen aandacht aan besteedt. Misschien wel het kippenvel op je armen wanneer je onder de straal water stapt, of de druppels die op de douchedeur naar beneden glijden. Opeens wordt een normale doucheroutine dan een poëtische gebeurtenis.

2: Zoek naar het verhaal

Als het ware ga je op een verhalenspeurtocht. Ga op zoek naar een uniek voorwerp. Dit kan bij je buurvrouw zijn, bij iemand op kantoor of in een restaurant. Laat je blik door de ruimte gaan, wat valt je op? Misschien een opgezette pinguïn, een plastic cactus of iets kleiners zoals een sieraad  je collega altijd om heeft. Vraag wat het verhaal achter dit voorwerp is, en je hebt grote kans dat je een mooie herinnering te horen krijgt.

3: Alles is kunst

De wandeling naar de supermarkt, wil je maar zo snel mogelijk achter de rug hebben. Elke keer loop je weer langs dezelfde huizen en tuinen. Bewandel deze route eens alsof je er voor het eerst loopt, en beeld je in dat je een museumeigenaar bent. Welke alledaagse dingen vallen je op, en zou jij deze in je museum plaatsen? Een kapstok, een stuk hek met afgebladderde verf of een houten ton? Jij bent de baas. Zo schrijft Rob Walker: ‘Kunst is, wat ik zeg dat het is.’

De oefeningen zijn afkomstig uit het boek ‘The Art of Noticing’ van Rob Walker