De vraag
Eten is een obsessie geworden
Beste Jolet,
Ik ben altijd erg gepest met ‘dikzak’. Daarom ben ik heel veel afgevallen. Nu is eten een obsessie geworden. Ik ben altijd met calorieën bezig en durf geen chips of dergelijke meer te eten. Hoe kan ik hier het best mee omgaan?

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
Antwoord van Jolet Plomp:
Het is heel knap dat het u is gelukt uw voedingsgewoonten zodanig aan te passen dat u blijvend een lager gewicht heeft. Dat is een compliment waard; u beschikt vast over veel wilskracht! Nu is het de grote kunst om net zo gezond te blijven leven zonder dat eten een obsessie is. Een goede, evenwichtige methode voor het omgaan met eten en gewicht is wegmetdeweegschaal.nl; u vindt er boeken, workshops en coaches.
Als deze obsessie met voedsel hardnekkig blijft, heeft u misschien meer baat bij specialistische hulp voor eet stoornissen; kijk dan op www.weet.info voor meer informatie.
Het zou kunnen dat door de pesterijen uw zelfvertrouwen een deuk heeft gekregen; een therapeut kan u helpen daarvan te herstellen. Zie zo’n therapie maar als een investering waarvan u de rest van uw leven profijt kunt hebben. De eerste belangrijke stap heeft u zelf al gezet.
Vriendelijke groet,
Jolet Plomp