De vraag
Ik durf niet meer alleen naar buiten
Beste Ursela,
Ik sukkel al meer dan een jaar met zware angsten. Het is klein begonnen, maar heeft zich uitgebreid: ik durf helemaal niet meer alleen naar buiten. Ik kom nu al maanden niet meer alleen naar buiten. Ik ben ervoor in dagtherapie geweest, maar daar hebben ze me niet verder kunnen helpen.
Nu ga ik ook al een paar maanden op ambulante therapie. De laatste tijd voel ik me wel wat sterker. De dokters hebben gemerkt dat mijn bijnieren veel te weinig cortisonen aanmaken, dus krijg ik nu dagelijks een supplement van cortisonen. Ambulant volg ik nu psychotherapie. Ik heb er veel heel aan, omdat ik nog veel moet verwerken.
Toch vraag ik me af of een angstprobleem ook via gedragstherapie moet aangepakt worden? En zijn er oefeningen die ik zelf kan doen, om zo stap voor stap terug vertrouwd te geraken met de buitenwereld? Hoe nemen andere mensen die zo’n zwaar angstprobleem hebben de dingen aan?
Groeten van Emma

Het advies
Beste Emma,
Ik ben blij om te horen dat je je ondanks je zware angsten al weer wat sterker voelt. Gelukkig! Maar je bent er nog niet, zo geef je aan. Je hebt nog veel te verwerken. Goed dat je daar therapie voor volgt en dat je nog meer wilt aanpakken. Dat getuigt van kracht en van een groot doorzettingsvermogen. Natuurlijk wil je je energie nu zo effectief mogelijk aanwenden. Vraag is dan ook welke therapie en/of welke oefeningen relevant zijn.
Een vraag die ik – hoe graag ik dat ook zou willen – niet op maat gesneden kan beantwoorden. Dit omdat er zoveel verschillende soorten angsten bestaan en ik niet weet welke angsten jou parten spelen. Daarom kan ik ook zo niet zeggen hoe andere mensen met zware angstproblemen omgaan. Wel kan ik, wat jouw vraag betreft, in algemene termen spreken. Omdat gedragstherapie/cognitieve gedragstherapie gericht is op het opheffen van concrete problemen of klachten zoals onder andere angstklachten, kunnen sommige cliënten er baat bij hebben, een mogelijke verbetering ervaren.
Jouw voorstel/idee is daarom alleszins de moeite waard om met je huisarts te bespreken. Ook is het aan te raden met hem/haar jouw klachten (nog eens) heel precies door te nemen en jouw therapie-ervaringen diepgaand te evalueren (wat heeft gewerkt, wat heeft niet gewerkt en waarom wel/waarom niet). Dit om op die manier tot een goede en exact op jouw klachten afgestemde behandelwijze/ondersteuning/begeleidende gesprekken te komen.
Emma, je bent op de goede weg! Houd jouw sterke gevoel vast, dan zul je met nog meer extra en effectieve hulp weer een stap verder zijn, een stap verder zijn naar een vrij leven, naar een leven met zo min mogelijk angsten! Zet nu door en houd moed!
Hartelijke groet,
Ursela van Stekelenburg