De vraag
Hoe maak ik een praatje?
Hoi Pieternel,
Het is niet zozeer dat ik verlegen ben. Wel bescheiden. Ik kom niet graag op de voorgrond, hoewel ik dat ook weer wel durf. Ik vind het lastig in gezelschap om een gesprek aan te gaan. Binnenkort hebben we een familiereünie waar ongeveer tussen de 50 en 70 mensen komen. Dan denk ik: ‘Wat moet ik in hemelsnaam zeggen tegen die mensen? Waar moet je over praten?’
Bijkomstigheid is dat ik geen kinderen heb en daar dus niet over kan praten en het soms lastig vind om dat dan wel aan die ander te vragen. Maar ook op de nieuwjaarsreceptie van het werk weet ik niet wat te zeggen. Meestal luister ik alleen maar. En ik ben er wel!
Groeten van een anonieme vogel

Het advies
Pieternel Dijkstra
Omgaan met anderen
Beste Anonieme vogel,
Het kan lastig zijn om opeens met mensen te moeten praten, zeker als je niet zo’n sterke band met ze voelt, zoals met verre familie.
Probeer van tevoren een aantal thema’s te bedenken waar je het over zou kunnen hebben. Algemene vragen of vragen over de actualiteit doen het trouwens altijd goed. Denk daarbij aan vragen zoals:’Hoe gaat het met je?’, ‘Werk je nog bij zus of zo?’, ‘Wat vind jij van het eten hier?’, ‘Heb jij ook de Mexicaanse griep gehad?’, ‘Wat vind jij van dat gedoe rond het rapport Davids?’ etc.
Maak het jezelf vooral ook niet te moeilijk en zoek die mensen op waar je iets mee hebt. Heb je niet zoveel te melden, dan kun je altijd nog zeggen: ‘Ik vind het gewoon heerlijk om naar jullie te luisteren.’ Misschien ook is er een mogelijkheid om samen iets te doen.
Bij veel reünies bestaat de mogelijkheid om bijvoorbeeld te midgetgolven, sjoelen, of aan tafelvoetbal te doen. Is dat het geval, vraag mensen dan om een potje met je te spelen. Dat levert altijd genoeg (hilarische) gespreksstof op (‘Wanneer heb jij dat voor het laatste gespeeld?’, ‘Weet je nog toen…’, ‘De laatste keer dat ik dat speelde….’, ‘O jé, wat een beroerde bal…’, etc.). Kortom, houd het vooral leuk en luchtig voor jezelf en moet niet teveel van jezelf.
Groet,
Pieternel
Dr. Pieternel Dijkstra is sociaal psycholoog en bestuurskundige en werkt als freelance onderzoeker, docent, schrijfster en testmaker. Pieternel is gespecialiseerd in relatieprocessen, binnen zowel werk-, vriendschappelijke als romantische relaties. Op www.pieterneldijkstra.nl kunt u meer lezen over haar werk.
Boeken die u kunnen interesseren zijn:
• Overleven in relaties (2009). Pieternel Dijkstra en GertJan Mulder, uitgeverij Bert Bakker, ISBN 9789035134034
• Zelfverzekerd door het leven (2009). Pieternel Dijkstra, uitgeverij Het Spectrum. ISBN 9789049100506
• Verlegen: meer zelfvertrouwen leren (2003). Uitgeverij: Het Spectrum, ISBN10: 9027479518, ISBN13: 9789027479518