De vraag
Waarom zijn mensen bang voor mij?
Beste Jolet
Ik heb een probleem: andere mensen voelen zich snel door mij geïntimideerd. Ze verbinden negatieve conclusies aan de kleinste dingen die ik doe. Terwijl ik juist heel positief in het leven sta! Het zijn juist die onzekere mensen die onmiddellijk negatief oordelen. Ik ben geen lachebekje of kletskous, ik ben iemand die luistert en meedenkt en vragen stelt. Als mensen mijn grenzen overschrijden, zeg ik dit rustig en duidelijk.
Ik haal geen oude koeien uit de sloot. Als ik niet meteen iets uitspreek, moet ik het van mezelf laten rusten, en dat doe ik ook. Over anderen oordeel ik niet snel. Ik vind het een belediging dat mensen zo bang voor mij zijn. Dat verdien ik niet, want ik doe mezelf juist geweld aan om niemand te kwetsen. Ik voel mij als een olifant in een porseleinkast. Ik wil ook wel eens stampen!

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
Antwoord van Jolet
U schetst hier heel goede algemene regels voor de menselijke omgang. Als iedereen zich hieraan hield, zou de wereld een stuk vriendelijker zijn. Daarom is het tragisch dat u die negatieve reacties niet kunt voorkomen. Ik vind het heel moedig dat u wilt onderzoeken hoe de irritaties ontstaan. Wat gaat er mis tussen u en andere mensen?
Het zou kunnen dat u minder dan anderen in staat bent om de kleine individuele finesses aan te voelen die zich in het contact afspelen. Of, omgekeerd, het kan ook zijn dat anderen onvoldoende merken wat er in u omgaat, omdat u de (onbewuste) neiging hebt om gedachten en gevoelens te verbergen. Vermoedelijk spelen dergelijke karaktertrekken u parten. Het lijkt me voor u de moeite waard om deze met een therapeut te gaan verkennen, zodat u meer kunt gaan genieten van de mensen om u heen.
Elke maand behandelt psycholoog Jolet Plomp persoonlijke lezersvragen.