De vraag
Anderen vinden mij drammerig, maar ik ben vol passie
Hallo Roos,
Ik ben mij de laatste jaren steeds meer bewust aan het worden over het communiceren en dan vooral het communiceren vanuit mijzelf naar anderen. Ik kom dominant en krachtig over en zo voel ik het ook, alleen niet met de negatieve lading die anderen er aan kunnen geven. Zij zien de ruimte niet die ik hen laat om een eigen mening tegenover de mijne te zetten.
Natuurlijk ligt het ook aan mijn non-verbale uitstraling dat mensen deze ruimte niet zien, maar kan het niet ook een probleem zijn van de ontvanger? Er is veel beweging op gebied van communicatie, een deel doet het steeds bewuster, een ander deel is er onbewust steeds minder mee bezig.
Wat ik af en toe moeilijk vind is het inschatten van de ruimte die ik iemand moet/wil geven. Ik kan vrij actief en passievol zijn, wat ook kan worden uitgelegd als bemoeizuchtig en drammerig, maar ieder mens heeft een eigen beleving over hoe iemand overkomt. Hoe moet je jezelf afstemmen op een ander, zonder de gelijkwaardigheid aan te tasten?
Groeten,
Wim Linssen

Het advies
Expert
Roos Vonk
Psycholoog
Beste Wim,
De kunst is om jouw kracht te gaan gebruiken op een manier dat jij en anderen er ook echt iets aan hebben. Als mensen het idee hebben dat je ze geen ruimte geeft, is dat niet het geval. Integendeel, als mensen dat idee hebben schieten vaak zelfs in de contramine waardoor je juist het tegendeel bereikt van wat je wilde.
Zelfs als het een probleem van de ontvanger is, dan wordt het toch ook jouw probleem, omdat je op die manier je doelen niet bereikt. Juist door beter af te stemmen op de ander, bereik je meer gelijkwaardigheid. Vraag jezelf altijd eerst af wat de ander wil, waar de doelen en belangen van de ander liggen, en waar jullie gezamenlijk belang ligt. Voor de rest denk ik dat je ook iets kunt hebben aan het antwoord op de vraag van Monica, want dat probleem lijkt een beetje op het jouwe.
vriendelijke groet,
Roos Vonk
Hoe kom ik over? Weet u wat u oproept bij anderen? Kunt u feedback open en onbevangen incasseren, ook als u pittige oordelen te verwerken krijgt? Plusabonnees kregen advies van eerste-indruk-expert Roos Vonk.
Roos Vonk is hoogleraar sociale psychologie en heeft een bureau voor training, coaching en advies.
Neem ook een kijkje op de site van Roos Vonk: www.vonkzelfbepaling.nl