De vraag
Blijft mijn man zo dominant?
Beste Joris,
Inmiddels zit ik in een relatiecrisis. Ik heb een half jaar geleden na vele eisen die ik niet meer waar kon maken, een punt achter mijn relatie gezet. Echter na meerdere verzoeken van mijn man, proberen we er uit te komen. Maar mijn man blijft alles naar zijn hand willen zetten.
Ik durf niet met hem te communiceren, terwijl ik weet dat ik dat wel moet doen, omdat ik er aan onderdoor ga. Ik ben doodop en niet echt gelukkig meer als hij thuis is. Valt dit gedrag te veranderen, of zal hij altijd zo blijven?
Groeten van Anoniem

Het advies
Beste anoniem,
Nee, dit gedrag zal waarschijnlijk niet veranderen. Als we een ding weten over hoe partners zich jegens elkaar gedragen, dan is het dat die patronen van gedrag bijna niet te veranderen zijn. Na jaren en jaren zijn deze gedragingen zo ingesleten dat het haast onmogelijk is ze te veranderen. Zeker als er ook een verschil in macht is.
Je schrijft dat jullie “na meerdere verzoeken van [jouw] man” weer bij elkaar zijn. Aangezien jij eerder een punt achter jullie relatie zette, zou het juist jouw verzoek moeten zijn en niet het zijne! Juist het feit dat hij blijkbaar over voldoende mogelijkheden bezit om jouw weer om te praten, maakt het duidelijk dat hij teveel jullie relatie domineert.
Jij voelt je daar niet goed bij, het is onmogelijk om dit te veranderen. Op basis van jouw reactie zou ik je dus aanraden om bij hem weg te gaan. Als je twijfelt zou ik in ieder geval voorlopig bij hem weggaan en er dan terwijl je bij hem weg bent met een psycholoog of andere vertrouwenspersoon over praten.
vriendelijke groet,
Joris Lammers