De vraag
Ik praat binnensmonds
Beste mevrouw Dijkstra,
Om me heen hoor ik regelmatig dat ik binnensmonds praat. Ik kan niet goed articuleren. Mijn mimiek is daarbij niet zo sterk waardoor ik het moeilijk vind om te laten zien wat ik voel. Vaak kom ik daardoor verkeerd over. Mensen vinden mij monotoon en afstandelijk. Heeft u voor mij, naast articulatie oefeningen, tips om duidelijker over te komen?
Vriendelijke groet,
anoniem

Het advies
Pieternel Dijkstra
Omgaan met anderen
Beste anoniem,
Een logopedist kan je helpen duidelijker te praten. Daarnaast helpt het ook als je je woorden kracht bijzet met bijvoorbeeld handgebaren. Levendige lichaamstaal maakt een verhaal minder monotoon. Ook de inhoud van wat je zegt doet ertoe.
Je maakt een verhaal persoonlijker door iets te vertellen over je gevoelens en door vaker te spreken in termen van ‘Ik voelde me toen …’ en ‘Dat gaf me het gevoel dat ik…’. Dat maakt een verhaal persoonlijker waardoor je minder afstandelijk overkomt.
Wil je iemand boeien met een verhaal, spreek dan niet teveel in abstracte termen, maar omschrijf specifiek wat er gebeurde. Beschrijf je bijvoorbeeld je gevoel, vertel dan wat er met je (lichaam) gebeurde. Zeg bijvoorbeeld: ‘Ik wilde wel schreeuwen, maar er kwam geen geluid uit mijn keel’. Dat is veel interessanter dan zeggen: ‘Ik was bang’. Vertel je verhaal bovendien in zintuiglijke termen. Laat de ander zien, horen en voelen, wat je overkwam. Vertel bijvoorbeeld: ‘Dus ik stond daar, te kleumen bij het bushokje aan de Kraneweg. Doemt er ineens een donkere schaduw op, links van me! Ik hoor glasgerinkel….’ Mensen kunnen zich dan precies voorstellen wat je bedoelt en willen weten hoe het verhaal afliep.
Vriendelijke groet
Pieternel Dijkstra