De vraag
Ik weet niet hoe ik empathisch kan zijn
De laatste tijd pieker ik er veel over dat ik weinig empathie voor anderen voel. Ik kan me niet herinneren dat ik echt met een ander heb kunnen meevoelen.
Ik zie een gebrek aan empathie en affiniteit naar anderen toe echt als een gemis, en vind mezelf daardoor ook hard. Anderen lijken altijd veel meer inlevingsvermogen te hebben dan ik, en ik kan zelfs jaloers zijn op empathische mensen. Ik heb nog nooit een relatie gehad, en ben bang dat dit een belemmering zal zijn. Wat kan ik hiermee?
Met vriendelijke groet,
Merché

Het advies
Hartelijk dank voor je zelfanalyse. Je zelfreflectie is een zeer goed begin! Een begin om je inlevingsvermogen, je vermogen om je in te leven in de gevoelens en/of gedachten van een ander verder te ontwikkelen. Door je te verplaatsen in de ander, de ander echt te leren begrijpen optimaliseer je automatisch ook je communicatievaardigheden. Een communicatievaardigheid zoals actief luisteren.
Actief luisteren betekent dat je de ander zijn verhaal laat doen, dat je belangstelling toont, vragen stelt en feedback geeft, dat je ‘open minded’ zonder vooroordelen (‘ik weet al wat de ander gaat zeggen’) open staat voor de mededelingen/uitingen van de spreker.
• Je laat de ander uitspreken, zonder hem op te jagen of te onderbreken.
• Je kijkt de spreker aan, knikt en ‘humt’.
• Je verdiept jullie gespreksvoering, je vraagt door als jou iets niet duidelijk is, je laat zien dat je geïnteresseerd bent, dat je méér wilt weten.
• Je geeft een gevoelsreflectie*, een samenvatting van zijn verhaal, van die punten die volgens jou voor de spreker van belang zijn.
• Je hebt oog voor zowel de verbale als de non-verbale communicatieboodschappen. Je concentreert je niet alleen op de inhoud en de grote lijnen maar je let ook op diens lichaamstaal, op de emotionele signalen die de ander afgeeft.
Vraag niet in één keer te veel van jezelf. Spreek met jezelf af dat je dagelijks in één gesprek één aspect in de praktijk brengt. In 5 stappen:
1. je laat de ander uitspreken.
2. je toont je geduldig en ontspannen als de ander aan het woord is.
3. je vraagt door.
4. je geeft feedback, je verwoordt de gevoelens van de ander.
5. je neemt de tijd voor de ander, je toont je betrokken en let op diens non-verbale communicatie.
Door deze stappen in de praktijk te brengen ontwikkel je een antenne, een gevoel, een begrip voor de ander, met al zijn (onderliggende) emoties en belangen. Iets wat in je dagelijkse omgang met anderen en in een eventuele begripvolle relatie alleen maar van pas kan komen, want empathie lokt ook weer empathie uit.
Wil je je nog meer verdiepen in verbale en non-verbale communicatie raadpleeg dan ook eens de boeken ‘Waarom mannen en vrouwen met hun lichaam zeggen wat ze eigenlijk niet willen vertellen’ van A. & B. Pease, ‘Emotionele intelligentie’ en ‘Emotionele intelligentie in de praktijk’ van Daniël Goleman, ‘Test zelf uw emotionele intelligentie’ van Gilles d’Ambra en ‘Coach jezelf in drie stappen’.
Merché, met jouw wens en bereidheid aan je sensitiviteit te willen werken geef je zelf al aardig invulling aan je emotionele intelligentie!!
* Je maakt je zorgen hè?/Ik zie aan je gezicht dat jou iets dwars zit/Ik hoor een teleurstelling in je stem/Ik kan mij goed voorstellen dat je nu boos bent/Ik zie aan jou dat je je hier niet prettig bij voelt/Ik zie je twijfelen