De vraag
Hoe kom ik minder afstandelijk over?
Beste Roos,
Ik krijg nogal eens als feedback dat ik wat ‘afstandelijk’ over kom.
Ik denk dat het een reflectie is van innerlijk wat afstand houden, terughoudendheid (voel ik mij veilig?, wil ik me verbinden met deze persoon?, en dergelijke). Heeft u suggesties om wat ontvankelijker en minder afstandelijk te zijn en over te komen in contact?
Groeten,
Jeroen

Het advies
Expert
Roos Vonk
Psycholoog
Beste Jeroen,
Het lijkt me alleen maar gezond dat je af en toe de kat uit de boom kijkt voordat je het achterste van je tong laat zien. Helaas leven we in een cultuur waarin het steeds meer de norm wordt om extravert en vlot te zijn, al je emoties op tafel te gooien, en direct met iedereen over je privé-zaken te praten.
Dat is jammer want het komt de verdieping van contacten niet ten goede.
Voor jou is het misschien een goede suggestie om niet zo open en vlot te willen zijn als sommige anderen, want als je van nature niet zo bent wordt dat alleen maar geforceerd.
Het wordt in onze cultuur de hoogste tijd voor een herwaardering van mensen die wat voorzichtiger zijn voordat ze hun hele hebben en houden op tafel gooien, en mensen die niet meteen leuk en vlot hoeven te zijn maar hun contacten wat langzamer opbouwen. Je kunt jezelf prijzen dat je deze kwaliteiten hebt, je zult hierdoor ook eerder betekenisvolle relaties opbouwen met mensen die deze kwaliteit eveneens hebben!
vriendelijke groet,
Roos Vonk
Hoe kom ik over? Weet u wat u oproept bij anderen? Kunt u feedback open en onbevangen incasseren, ook als u pittige oordelen te verwerken krijgt? Plusabonnees kregen advies van eerste-indruk-expert Roos Vonk.
Roos Vonk is hoogleraar sociale psychologie en heeft een bureau voor training, coaching en advies.
Neem ook een kijkje op de site van Roos Vonk: www.vonkzelfbepaling.nl