De vraag
Te jong om serieus genomen te worden
Beste Jolet,
Ik werk als trainer/coach momenteel met veel succes freelance voor trainingsbureaus. Nu wil ik zelf klanten gaan benaderen. Ik ben 30 jaar en zie er erg jong uit. Hoe zorg ik dat potentiële klanten me serieus nemen?

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
Antwoord van Jolet:
Een jong uiterlijk kan soms inderdaad de vraag oproepen: ‘Is ze wel goed genoeg?’ Maar anderen zullen denken: ‘Zo’n enthousiaste jonge vrouw geeft elan!’ Het is aan u om in het gesprek te laten zien wat u de klant te bieden hebt. Doe u niet anders voor dan u bent. Geef praktijkvoorbeelden om uw ervaringen en werkwijze kenbaar te maken. Overdrijf niet; dat schept wantrouwen. Het zal vertrouwen wekken als u ook aangeeft welk werk niet bij u past.
Accepteer dat men soms de voorkeur aan een ander geeft – de klant mag immers kiezen (ook al vindt u dat u de beste bent). Acquireren kun je leren: de boeken van Frank Kwakman bijvoorbeeld helpen professionals om zich goed ‘in de markt te zetten’. Begin echter met het kweken van een realistisch zelfvertrouwen. Als u er zelf in gelooft, maakt u vanzelf indruk.
vriendelijke groet,
Jolet Plomp