De vraag
Hoe maak ik een minder koude indruk?
Beste Jolet,
Bij sollicitaties krijg ik (man, manager) vaak te horen dat ik inhoudelijk een prima kandidaat ben, maar dat er onvoldoende ‘klik’ was. Ook bij het netwerken merk ik dit. Men vindt me weinig persoonlijk. Ik kan en wil geen ander mens worden, maar hoe kan ik het eerste contact makkelijker maken?

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
Antwoord van Jolet
Een echte ‘klik’ ontstaat als er iets warms gebeurt, als er een persoonlijke uitwisseling is. Oogcontact is hierbij belangrijk. Kijk mensen open en belangstellend aan (niet de hele tijd, staren vinden mensen niet prettig). U zult ook warmer overkomen als u praat over uw passies – uw vak, uw hobby’s en dergelijke.
Wat verder helpt, is een korte anekdote waarmee u iets persoonlijks vertelt – bijvoorbeeld over een toevallige ontmoeting, uw huisdier of een film waarvan u houdt. Dit kunt u thuis voorbereiden. Probeer verder persoonlijke emotionele woorden te gebruiken. ‘Deze baan is een nieuwe uitdaging’ klinkt bijvoorbeeld veel minder persoonlijk dan ‘ik verheug me op…’