De vraag
Kan ik erbij horen en toch mezelf blijven?
Hoe kun je bevorderen dat je in een nieuwe groep wordt opgenomen? Ik ben student en sinds kort lid van een sportvereniging. Daar wil ik graag bij horen, maar bij alle sociale activiteiten wordt veel alcohol gedronken en daar wil ik echt niet aan meedoen.

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
Het is heel menselijk dat u gevoelig bent voor de groepsdruk. We willen allemaal worden geaccepteerd door de groep waarvan we deel uitmaken, en voor jonge mensen geldt dat extra sterk. Omdat ze nog bezig zijn hun identiteit te ontdekken is hun zelfvertrouwen minder stevig.
Wat kunt u doen om geaccepteerd te worden? Het helpt om een beetje te lijken op de anderen. Dat kan via kledingkeuze, maar ook door de gespreksonderwerpen die u inbrengt. Daarom komt het goed uit dat u al de gezamenlijke passie voor sport heeft. Stel u positief op – begin op de eerste dag in een nieuwe groep niet met opmerkingen als ‘Wat doen jullie dat hier onhandig!’
Het helpt als mensen de kans krijgen u te leren kennen. Kijk vriendelijk om u heen, ook al voelt u zich verlegen. Maak contact met alle groepsleden, praat dus ook met de stillere mensen die niet vanzelf aandacht opeisen. Zo leert u de afzonderlijke mensen kennen. Iedereen vindt het fijn om nieuwsgierige vragen te beantwoorden. Ook sociale media helpen – doe dus mee op Facebook en in een eventuele whatsapp-groep van de club.
Zoek wat uw bijdrage kan zijn aan het functioneren van deze groep. Er is vaak een ‘leider’, iemand die knopen doorhakt; maar net zo belangrijk zijn de mensen die praktische dingen doen zoals roosters maken, dingen regelen, informatie rondsturen, een website of Facebookgroep bijhouden, verslagen schrijven, sponsors zoeken. Een andere belangrijke bijdrage is de zorg voor goede onderlinge relaties. Zo iemand denkt aan verjaardagen, regelt koffie en broodjes en sust opkomende ruzies. Het inzetten van uw specifieke kennis en talenten voor deze club is een goede manier om ingeburgerd te raken en tegelijk volkomen uzelf te blijven.
Nog even over het drinken. Zeg vriendelijk ‘Ik drink geen alcohol’ en zeg wat u wel drinkt. Ga liever niet direct in discussie over het nadelig effect van drank, dat zou als kritiek kunnen worden opgevat. Het zou mij niet verbazen als u straks merkt dat er meer mensen zijn die liever niet meedoen met het drinken van alcohol.